جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۶ مهر ۲۹, شنبه

« شهروند درجه سه فرانسوی»

در بانک های فرانسه محدویت برداشت از حساب وجود داره.
به این معنی که بسته به بانک و نوع حساب، شما نمی تونین در هفته بیشتر از سقفی معین پول برداشت کنید.
خوب تا اینجاش می تونیم بگیم یک سیستم بانکی ِ تعریف شده است.
اما مشکل اینجا ست که این سقف برداشت نه تنها وابسته به حساب شما بلکه وابسته به محل تولد شما هم هست.
بله درست خوندید ، سقف برداشت نه وابسته به ملیت فرانسوی شما بلکه وابسته به محل تولد شما ست.
بذارین ماجرا رو براتون تعریف کنم تا دقیقا متوجه بشین منظورم از شهروند درجه سه فرانسوی چیه.
دوستی که بیش از سی سال ساکن فرانسه است و ملیت فرانسوی داره امروز این ماجرا رو برام تعریف کرد .
البته شبیه ماجرای او رو قبلا هم با جزئیات کمتر از دوستان ایرانی دیگه شنیده بودمم.
صداش از ناراحتی می لرزید و می گفت هیچ وقت در عمرم تا این حد تحقیر نشدم.
هیچ وقت در عمرم تا این حد از خودم ناراحت نشدم.
احساس می کنم با لبخند و در نهایت ادب به سرتا پام کثافت زدن و من هیچ توانی برای دفاع از خودم نداشتم.
پرسیدم چی شده؟
گفت:
به بانک رفتم تا برای یکی از دوستان مبلغی نه چندان زیاد پول بگیرم.
کارمند بانک بهم گفت متاسفانه از مقدار مجاز عبور کردین و این هفته دیگه امکان برداشت برای شما نیست.
با تعجب به کارمند گفتم من که حسابم مشکلی نداره و شش برابر این مبلغ توش موجودی هست. مگر حق برداشت من در هفته چقدر هست؟
کارمند عدد بسیار کمی رو گفت.
با تعجب بهش گفتم فکر می کنم اشتباه می کنید دوست من با موجودی کمتری از من در همین بانک حق برداشت هفتگیش بیش از این هست.
کارمند می گه: بله ممکنه .
با تعجب ازش پرسیدم چطور ممکنه و چرا ؟
کارمند رک و پوست کنده بهش می گه :
خوب شما اصالت ایرانی دارین در پاسپوتتون محل تولد ایران نوشته شده.
با تعجب بهش گفتم : ولی پاسپورتم فرانسوی هست.
کارمند تکرار می کنه : بله پاسپورت فرانسوی اما محل تولد تون ایران هست.
دوستم می گه : خوب دوست من هم محل تولدش خارج از فرانسه بوده. در افغانستان.
کارمند می گه : بله ولی محل تولدش ایران نیست ، افغانستانه ... شما مرد باهوشی هستید متوجه منظورم می شین.
دوستم می گه: نه متوجه نمی شم لطفا شما بگین چه تفاوتی داره.
کارمند می گه : آقای عزیز کشوری که با اسرائیل در مخاصمه هست ، برای بانک ما ریسک بالایی داره.
دوستم می گه : سیاست دولت ها چه ربطی به من داره ... من اینجا یه فرانسوی هستم با کارت و مدارک فرانسوی ... صاحب حق رای و سایر حقوق شهروندی.
کارمند رک و پوست کنده می گه:
بله البته با کارت هویت فرانسوی صاحب حق رای هستین ولی بانک سیستم خودش رو داره .
در سیستم بانکی ما این مسئله مهمه و فرانسوی با اصالت ایرانی یک مشتری با ریسک بالا محسوب می شه.
دوستم ناراحته ... هنوز هم .
خوب فکر می کنم حق داره ... یهو بعد از سی سال متوجه شده در مهد آزادی و حقوق بشر ، هنوز صاحب حقوق برار با دیگر بنی بشر نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر