جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۴ بهمن ۹, جمعه

«صاف و پوست کنده»

با واژه فمینسم قرابتی ندارم.
چرا؟
چون خیلی غربیه.
در بستر فرهنگی خودش، اروپا، برام جالبه اما در ایران، نه!
من روش های محلی رو دوست دارم. کنش های میانه رو. در هماهنگی با بستر فرهنگی و اجتماعی خودشون.
فمینیسم خیلی اروپاییه. 
حداقل در آنچه که به ذهن ِ من ِ ایرانی متبادر می کنه.
مفهومش البته برای من قابل احترامه.
یادآوری نیمه پنهان مانده جامعه ... زن!
با این همه نباید فراموش کرد که یک مفهوم  عینیت های متفاوتی داره .
یک آرمان با روش های متفاوتی محقق می شه.
شخصا، هیچ اعتقادی به روش های تند و اکسترمیستی ندارم.
تندروی محرک تندروی ست .... دو سوی یک بام!

یک ضرب المثل آمریکایی هست که می گه:
اونی که برای شما گوشته برای دیگری زهره!
روش های دفاع از حقوق زنان در اکراین قطعا با ایران تفاوت داره ... اصلا و طبیعتا باید تفاوت داشته باشه!
آنچه برای دفاع از حقوق زنان، مثلا در اکراین، گوشته در ایران زهر خواهد بود.

همه این حرف ها برای چی ؟
برای انتقاد از گروه های فمینیستی مثل  فمینن ها.
گروهی که شاید روش هاشون در اکراین و روسیه جواب بده اما در ایران و خاورمیانه هرگز ... و بلکه تاثیری وارونه خواهد داشت.
اونها واقعا با خودشون چی فکر می کنن؟
فکر می کنن دارن به احقاق  حقوق زنان در ایران کمک می کنن؟!
نه، هرگز!
اونها با این روش های ِ ِخاص ِ خودشون دارن  بدترین ضربات رو به تلاش های طبیعی و محلی زنان ایرانی می زنن.
برهنگی در فرهنگ ایرانی همون معنا رو نداره که در اروپا.
این نکته مهمیه.
فراموش کردن این نکته  باعث می شه که کنش های گروه های فمینیستی مثل فمینن ها ، که برخاسته از فرهنگ محلی اروپا ست، عملا بدترین ضربات رو به تلاش های زنان در سایر کشورها بزنه.
مصداقی از دوستی ِ خاله خرسه.
کاش پیش از رنگ آمیزی سینه های برهنه شون با پرچم ایران،
به اسم احقاق حقوق زنان ایرانی،
نگاه، دانش و درکی بیش از بستر فرهنگی- اروپایی خودشون نسبت به ایران و واقعیت هاش کسب می کردن.

۲ نظر:

  1. صبای عزیز , سلام
    من حداقل ماهی یه بار به نوشته هاتون سر میزنم. قبلا هم براتون نوشتم که چقدر قلمتون رو دوس دارم.
    با نظرتون موافقم. من به عنوان زن ایرانی که همیشه درحال جدل برای احقاق حقم به عنوان یک زن هستم. در برابر تعدادی قشر سنتی, مقاومت برای آزادی فکری و روحی و ... و در برابر تعدادی قشر امروزی برای مقاومت درباره اینکه صرفا نگاه ظاهری به زن نداشته باشند.
    ولی با همه اینها و به دور از تعصبات مذهبی برای انتخاب پوشش , برهنگی برام قابل تصور نیست.

    پاسخحذف
  2. سلام ای ناشناس ِ پر لطف :)
    راستش خیلی خوشالم که وبلاگم رو می خونید و براتون جالبه.
    من فمن ها رو درک می کنم اما خیلی از کارهاشون رو نقد می کنم.
    کنش باید معطوف به نتیجه باشه.
    کنش های اونها حداقل در مورد زنان غیر اروپایی نتیجه معکوس داره.
    برای من قابل درکه وقتی صدایی شنیده نمی شه ، سعی کنه با روش های غیر متعارف های و هوی به پا کنه تا شنیده بشه اما این های و هوی باید متناسب با بستر جامعه باشه.
    چرا اونها خودشون رو برهنه می کنن؟
    به نظر من به عنوان یک طغیان در برابر نگاه جنسیت زده.
    فمن ها برای نشون دادن بن بست های جنسیت زده جامعه اروپایی خودشون رو برهنه می کنن.
    همونطور که بعضی از زن ها در برابر بن بست های اجتماعی داخل ایران خودشون رو آتیش می زنن.
    یک طغیانه . این برام قابل درکه اما قابل تائید نیست چون تاثیر گذاریش زیر سئواله.

    پاسخحذف