جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۶ اسفند ۲۲, سه‌شنبه

چشم رنگی و پوست سفید وموی بلوند ... وعیار آدمیت!

پیش تر از این نژاد پرستی رو تو کتاب ها و قصه ها خونده بودم .... کلبه عمو توم .... جنگ های داخلی آمریکا ... تاریخ برده داری .... زشت بود ... و به نظرم دور و تمام شده .
امروز اما شوکه هستم.
هرگز فکر نمی کردم روزی شانه به شانه اش قرار بگیرم و باهش زندگی کنم.
اون هم با این ژست ملیح و ناز.
نژاد پرستی دیگه شلاق به دست نیست ... دیگه زنجیر به پای کسی نمی زنه .
امروز نژاد پرستی واکسن و دارو و مدرسه دستش گرفته و دوره راه افتاده .
از چی حرف می زنم؟
ماجرا:
رفتم سینما ... به دعوت دوستی فعال در انجمنی بشر دوستانه ... یه موسسه بزرگ بین المللی با هدف کمک های انسان دوستانه به کشورهای فقیر.
در نیت خیر دوستم شکی ندارم.
اما تبلیغات این موسسه مصداقی ست تمام از عجوزه ای که ژست فرشته نجات می گیره.
ویدیو های تبلیغی شون رو پیش از نمایش فیلم تو سینما گذاشتن.
در این ویدیوها هر آنکس که فعال بود و خیر و محقق و دانشمند ، چشم آبی بود و مو بلوند .. چهره و لبخند ناز و با وقار و خوش پوشی بود ایستاده در پس زمینه ای از ایفل و مجمسه آزادی ... پس زمینه آدم خوب ها پاریس بود و نیویورک و لندن.
سفیدهای مو بلوند چشم آبی ِ نازی که قلبشون برای عالم می تپه.
بدبخت ها، جملگی یا کودکان پابرهنه سیاه بودند و یا زنان سبزه با لباس های هندی و پاکستانی ... با روسری و حجاب.
بلوندها ی چشم آبی ، یا در آزمایشگاه بودند با میکروسکوپ و لوله ازمایش ، در حال مجاهدت علمی و یا در حال نوشتن و درس دادن و ساختن.
سیاه ها و سبزه ها جملگی ژولیده پوش بودند ... ساکن و منفعل در خاک و خول و بدبختی.
چشم آبی ها ی ِ بلوند، پاریس و نیویرک رو ول می کردن و می رفتن تو فلاکت آفریقا و آسیا برای تیره پوستان خانه و مدرسه و بیمارستان می ساختن.
حالم خوب نیست .
احساس انزجار می کنم.
تو گویی تازه دارم برای اولین بار واقعیت نژاد پرستی رو می بینم.
چیزی زشت تر و پلیدتر از این تا به حال ندیده بودم.
نمی گم زشته ... نمی گم بده ... می گم پلیده ... شرور .
اینکه رنگ آدمیزاد رو عیار آدمیت می کنن.
و خدای من جماعتی رو بگو که هنوز باورشون می شه که موسسه ای غربی با چنین گردش مالی، سوداش نجات انسان آفریقایی و آسیایی ست .
با لبخند و دارو و واکسن می رن ، جنگ و فقر و استعمار درو می کنن.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر