جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۲ بهمن ۴, جمعه

چهار عدد شورت دست دوم بسیار تمیز به قیمت 1 یورو!



 الوین تافلر در بخشی از کتاب "موج سوم" اشاره ای دارد به  کثیفی خیابان های فرانسه و انباشتگی آت و آشغال که از خانه های فرانسوی به خیابان های فرانسه سر ریز شده است . او با بیانی طنز انباشتگی و کثیفی خیابان های فرانسه را ناشی از  روحیه مقتصد زن فرانسوی می داند.
یادم هست وقتی به این بخش از کتاب رسیدم ناگهان از خنده منفجر شدم . آن موقع هیچ شناخت و تصوری از فرانسه نداشتم و  نگاه تافلر را بیشتر به حساب یک شوخ طبعی و شیطنت مطبوع آمریکایی  ناشی از تقابل دو فرهنگ متفاوت و کم و بیش رقیب گذاشتم. اما اذعان می کنم که امروز آن جمله های تافلر برایم عینی و  ملموس شده است هر چند که زاویه ای نو در مشاهده و تعریف مفاهیمی مثل خست و سخاوت نیز به رویم گشوده شده است.

یکی از تفریحات دوستان من در اینجا چرخ زدن روی سایت "بون کوان"
Bon Coin
و مشاهده اقلام دست دومی ست که مردم برای فروش روی این سایت می گذارند. از جمله تیتر همین متن :
"چهار عدد شورت دست دوم بسیار تمیز به قیمت 1 یورو!"

خیلی از دوستان بلافاصله پس از مشاهده این موارد حکم به خست روحیه فرانسوی می دهند. راست و صداقتش من هم اوایل به شدت از این روحیه علاقمند به انباشت جا خورده بودم. فرانسوی ها تقریبا هیچ چیز را دور نمی ریزند . آنها اشیا را یا به عنوان یک خاطره نگه می دارند و یا تلاش می کنند آن را بفروشند. خانه های فرانسوی لبریز از اشیا هستند. در حالت مرتب و تمیز خانه های فرانسوی شبیه موزه ای از اشیا عتیقه هستند و در حالت معمول شبیه  بازار شهر شام!

برای آدمی مثل من که یک عمر با فرهنگ نوروز و  نو شدن و نو پوشیدن و ضرورت مرتب و تمیز بودن خانه، به خصوص در موقع میزبانی و مهمانی، بزرگ شده است رو به رو شدن با این خصوصیت یکی از عجیب ترین و جالب ترین تجربه های مواجهه با فرهنگی متفاوت بود. تجربه ای که تا مدت ها گیجم کرده بود چرا که دوستان من اغلب سریع و ساده این روحیه فرانسوی را ربط به خست می دادند اما چیزی در این حکم برای من غیر قابل قبول و در عین حال مبهم بود. چیزی که  به مرور برایم روشن شد.

سخاوت و خست هر دو کیفیاتی انسانی هستند و یک جامعه انسانی اصولا نمی تواند از آنها خالی باشد اما سخاوت بنا به پیش زمینه های جغرافیایی و تاریخی در هر جامعه با فرم ها و جلوه های متفاوتی بروز می کند. در یک جامعه برخوردار از ثروت های مادی، مثل ایران، سخاوت بیشتر در قالب های مادی بروز می کند مثل غذا و اطعام . رسم مهمان نوازی ایرانی با غذا و انواع سفره ها گره خورده است. از سفره نوروز و سفره عقد تا سفره انواع حضرت ها و تا آب خنک کن های بنوش به یاد حسین در کوچه و محله ها. در فرهنگی دیگر و بنا به شرایط جغرافیایی و تاریخی متفاوت سخاوت ممکن است با فرم های دیگری جلوه کند مثلا با صرف وقت و دقت بیشتر یا حتی با رفتارهای بسیار ساده و کوچکی مثل لبخند زدن، نگه داشتن در برای نفر پشت سر. با عذرخواهی ها بیشتر و یا با اظهار تشکرهای بیشتر. 

به گمان من باید بین خصوصیات یک جامعه با کیفیات انسانی تفاوت قائل شد و از صدور حکم های کلی اجتناب کرد. روحیه انباشت در جامعه فرانسه به نظر از یک سو منتج از جغرافیایی نه چندان غنی و از سوی دیگر تاریخی مملو از جنگ و قحطی ست.  فرانسوی در جغرافیایی  فقیر از انرژی و منابع مادی زندگی می کند. امروز او در امتداد  دیروزی بلند و مصیبت بار از قحطی دو جنگ جهانی ست. حلزون خواری او یک راه حل برای بقا بوده است.  بسیار سطحی بینانه و ابلهانه ست اگر عادات غذایی ملت ها را به حساب کج سلیقگی یا عقب ماندگی گذاشت و  آن ها را دست آویز  تحقیر قرار داد. از حلزون خواری این یکی  تا سوسمار خواری آن یکی!

خصوصیات یک جامعه منتج از جغرافیا و تاریخ آن جامعه است . خصوصیاتی که از یک سو می تواند منشاء کیفیات تحسین برانگیز و کاربردی باشد و از سوی دیگر
منشاء کیفیات عجیب.  چنانکه  روحیه انباشت در جامعه فرانسوی به معنی خست نیست . این روحیه ایست که از یک سو منجر به  حفظ آثار تاریخی و فرهنگی یا طراحی و ساخت خانه هایی با صد در صد ایزولاسیون حرارتی و درنتیجه حفاظت انرژی و محیط زیست شده است  گرچه از سوی دیگر نیز منجر به  تلاش برای فروش چهار عدد شورت دست دوم بسیار تمیز هم شده است!




۱۲ نظر:

  1. حالا این شورتها زنونه بود یا مردونه؟ چون من شنیده بودم که در ژاپن فروش شورتهای نه چندان تمیز دختر خانمها ظاهرا بازار خوبی داره و مورد استقبال واقع میشه!

    پاسخحذف
  2. به عنوان کسی که شنبه ها مشتری بازار خرت و پرت فروش های تلانسک هستم، این خصوصیت فرانسوی ها خیلی هم به نظرم مفید می آید. :)
    در ضمن از آشنایی با شما هم خوشحالم.

    پاسخحذف
  3. ظاهرا همشهری هستیم تارا جان :)
    مشتری تلانسک هیچوقت نبوده ام یک تماشاچی مشتاق و کنجکاو اشیا عتیقه آن اما بارها بوده ام . شاید این بار تلانسک فرصتی شود برای ملاقات نزدیک تر ... قهوه ای و گپی :)

    پاسخحذف
  4. ده یوروئه تو سر مال نزنید ، شورت استرینگ هم که میدانید یک شرت معمولی نیست و در مواقع خاص کاربرد داره پس خرید دست دوم اون طبیعیه ( شورتولوژ فردیناند )

    پاسخحذف
  5. به عنوان کسی که چندین سال در فرانسه زندگی کرده کم و بیش با مطلب موافقم، ولی جای تعجب داره که نویسنده از آگهی این شورت برای اثبات مطلبش استفاده کرده. داستان این شورت‌ها چیز دیگریست...
    در توضیخ آگهی نوشته شده که این شورت‌ها برای تبلیغات حذب راستگرای افراطی Front National هستند و هیچوقت پوشیده نشده‌اند. از لوگوی روی شورت و کلمه‌ای که روی تی‌شرت مشکی نوشته شده هم می‌شه به این قضیه پی برد. در ضمن قیمت ۱۰ یورو هست و نه ۱ یورو.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من عکسی نذاشتم. گمانم شما در مورد عکسی که مجله مرد روز برای این متن گذاشته صحبت می کنید. اون عکس رو مجله گداشته و نه من . آگهی که من درباره اش نوشتم عکس دیگری داشت که لزومی ندیدم بذارمش.

      حذف
  6. گروه کارخانجات سرزمین شاد (هپی لند) در سال ۱۳۸۵ در زمینه لباس کودک فعالیت خودش را آغاز نود. این شرکت با استفاده از مدرن ترین ماشین آلات دوخت، بهترین متخصصین و بهترین مواد اولیه توانست به سرعت پیشرفت نماید و نام برند هپی لند به سرعت بر زبان ها افتاد. همینطور این برند تنها نامی آشنا در ایران نیست بلکه این برند توانسته نام خود را به آن سوی مرزها ببرد.

    محصولات گروه کارخانجات سرزمین شاد با عنوان برند روح (ROOH) آلمان توانسته وارد بازارهای بین المللی شود. این شرکت همواره کوشیده است با ارتقاء کیفیت و همینطور کمیت محصولات خود با استاندارهای روزی جهانی در بازارهای ایران، ترکیه، آلمان و … شناخته شود. این مجموعه بالغ بر ۵۰ شعبه در سراسر کشور راه‌اندازی نموده است.فروشگاه اینترنتی خرید لباس کودک خرید لباس بچگانه خرید لباس زنانه خرید لباس مردانه خرید شلوارک خرید شلوار خرید پیراه خرید بافت نوزاد دختربلوز نوزاد دخترخرید تاپ نوزاد دخترخرید تی شرت نوزاد دخترخرید زیردکمه نوزادی دخترخرید شلوار نوزادی دخترخرید پیراهن نوزادی دخترخرید اکسسوری نوزاد دخترخرید تاپ نوزادی پسرانهخرید شلوار نوزادی پسرانهخرید زیر دکمه نوزادی پسرانهخرید سرهمی نوزاد پسرانهخرید تی شرت نوزاد پسرانهخرید مانتو نوزادی پسرانهخرید بافت خرید تونیک دخترانه خرید تاپ دخترانهدخترانهخرید پلیور دخترانه خرید پیراهن دخترانه خرید مانتو دخترانه خرید سوئی شرت دخترانه خرید سارافون دختران خرید زیر دکمه دخترانه خرید بلوز و شلوار دخترانه خرید شلوارک دخترانه خرید پیش بند دخترانه خرید سرهمی دخترانه خرید اکسسوری دخترانه خرید بافت دخترانه خرید بلوز پسرانه خرید تی شرت پسرانه خرید سوئی شرت پسرانه خرید جلیقه پسرانه خرید تاپ پسرانه خرید بافت پسرانه خرید شلوار پسرانه خرید شلوار و بلوز پسرانه خرید شلوارک پسرانه خرید زیردکمه پسرانه خرید شومیز پسرانه خرید کاپشن پسرانه خرید کت پسرانه

    افتخارات هپی لند
    از آنجایی که کیفیت و تنوع محصولات هپی لند زبان زد است، این مجموعه در سال 1393 توانست به عنوان برترین صادر کننده نمونه‌ی کشوری را از آن خود کند.

    نام برند هپی لند با لباس کودک گره خورده است. بسیاری از مردم این برند با اسم زیبای سرزمین شاد را مختص لباس های کودک می دانند. مجموعه هپی لند به نوعی رهبری مد در لباس کودک را در بازار به دوش می کشد. این مجموعه خلاق با بهترین متخصصان عالی ترین ایده‌ها را برای لباس کودک به اجرا می گذارند و رقیبان بازار به سرعت سعی در کپی کردن محصولات این مجموعه می کنند.

    فروشگاه اینترنتی هپی لند
    مجموعه هپی لند دارای تعداد زیادی نماینده رسمی در سراسر کشور است. از آنجایی که امروزه خرید اینترنتی لباس به یکی از گزینه های عالی برای افراد پر مشغله تبدیل شده است. این مجموعه جهت ارائه خدمات هر چه بهتر اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی هپی لند نموده است. در این فروشگاه بطور کلی خرید لباس‌های زیر امکان پذیر است:

    خرید لباس نوزادی
    خرید لباس کودک
    خرید لباس زنانه
    خرید لباس مردانه
    که برای مثال در لباس‌های نوزادی خرید لباس نوزاد دختر و خرید لباس نوزاد پسر با محصولات بسیار متنوع عرضه شده است. همچنین در دسته بندی کودکانه خرید لباس پسرانه و خرید لباس دخترانه با انواع محصولات پوشش داده می‌شود.

    شاید افراد زیادی خرید لباس بچه یا خرید لباس کودک را مختص برند هپی لند بدانند؛ اما این مجموعه محصولات بسیار متنوعی را برای خانم‌ها و آقایان تولید می‌کند. اما خرید لباس دختر بچه و خرید لباس پسر بچه بیشترین محصولات تولیدی هپی لند را به خود اختصاص داده است.

    خرید لباس بچه
    خرید لباس مردانه
    خرید لباس زنانه
    خرید لباس دخترانه
    خرید لباس پسرانه
    خرید لباس نوزاد
    خرید لباس نوزاد دختر
    خرید لباس نوزاد پسر

    پاسخحذف
  7. وبسایت فروش لباس مکس بکس با نماد اطمینان از وزارت صنعت معدن و تجارت،با اتکا به بیش از یک دهه حضور در مد و صنعت پوشاک پا به عرصه فروش اینترنتی نهاد.ارائه محصول با کیفیت و به صرفه،رضایت مندی مشتری با عنایت به صدای مشتری،سهولت خرید و ارائه محصولات متنوع بر پایه مد و حتی جلوتر از مد جزء اصول و اهداف اولیه مکس بکس بوده و خواهد بود.
    خرید لباس مردانه
    خرید لباس زنانه
    فروشگاه اینترنتی مکس بکس
    ما همواره سعی میکنیم تا در کمترین زمان ممکن با کمترین ضریب خطا و با استفاده از شیوه های نوین ثبت سفارش،ارسال و بسته بندی،محصولات خریداری شده را بدست مشتریان عزیز رسانده و روز به روز با نوآوری در این راه قدم برداریم.

    پاسخحذف
  8. شرکت ایستا فرم معماری در سال ۱۳۸۳ با زمینه فعالیت معماری و معماری داخلی تاسیـس گردید . ایستا فرم معماری امیدوار است با نوآوری در طراحـی توجه به جزئیات نحوه ارائه و اجرای خاص در کار های خود ارتباط گمگشته میان معمـاری و طراحی داخلی را در معماری های کشورمـان ایران بیش از پیش فراهـم نماید.

    پاسخحذف
  9. فروشگاه ایستافرم، نماینده‌ی رسمی برند‌های مطرح با در اختیار داشتن مجموعه کامل و بی نظیر از متریال هایی نظیر انواع درب، کف پوش ، دیوار پوش، سقف کاذب و … آماده ارائه خدمات با نازلترین قیمت ها به شما عزیزان است.

    پاسخحذف
  10. محتوایار بستری را ایجاد می‌کند تا فعالان تولید محتوای و افرادی که داراری کسب و کاری بر بستر اینترنت هستند. تحت شرایطی ساده و ایمن به یکدیگر متصل شوند و در نهایت پروژ‌ه‌های تولید محتوا با کیفیتی بسیار عالی در بستر اینترنت منتشر شود. محتوایار همچنین به آموزش محتواسازان با کمک مقاله‌ها، پادکست‌ها و دوره‌های آموزشی می‌پردازد.

    پاسخحذف