جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۲ دی ۱۹, پنجشنبه

تاملات فیس بوکی من و چشم های کلاریس استارلینگ!

وقتی نگاه می کنم  می بینم فیس بوک سه درس بزرگ برای من به همراه داشته . سه درسی که پیش از این هم بارها و بارها شنیده بودم  اما فیس بوک این فرصت رو فراهم کرد تا این سه درس برام ملموس تر از همیشه بشه چرا که :

در "خواندن" تاملی بیش از "شنیدن" هست و
در " نوشتن" تاملی بیش از " گفتن"

از نظر من این موثرترین خصوصیت فیس بوک هست ... حداقل برای من :
"تامل
"
ارتباط از طریق "خواندن" و "نوشتن" به آدم فرصت تامل بیشتری می دهد و در نتیجه فرصت "تابش" و "بازتانشی" دقیقتر

اما سه درسی که تاملات فیس بوکی برای من داشت:

 1. هرگز به پیرامونم با تحقیر نگاه نکنم ...چرا که :
کوچک شمردن موجب کوچک دیدن است
و کوچک دیدن موجب کوچک شدن است.

 .2هرگز به دیگران با تمسخر نگاه نکنم ... چرا که :
نگاه تمسخز آمیز نگاهی با رزولوشن پایین است.

 3. هرگز با نفرت به دیگری نگاه نکنم ... چرا که :
نگاه تنفر آمیز نگاهی کور است که فقط "تصور دیدن" را می کند.

به طور خلاصه :
"تحقیر" ، "تمسخر" و " تنفر"  قدرت ِ دیدن به مفهوم "دریافت " را به شدت کاهش می دهند.

*********

موقعی که این جملات رو می نوشتم مدام چشمهای "کلاریس استارلینگ" جلوی چشمهام بود !
"جودی فاستر " در فیلم "سکون بره ها" فیلمی که شاید بیش از 10 بار دیدمش و هنوز هم داستان فیلم رو دقیق نمی دونم چیه ... چرا که در این فیلم یک و فقط یک شخصیت برام جذاب بود :
"کلاریس استارلینگ" ... یکی از محبوبترین شخصیت های سینمایی که تا حالا دیدم و موقع نوشتن این جملات تازه فهمیدم چرا این شخصیت رو تا این حد دوست دارم  خوب چون:
کلاریس مصداقی کامل از نگاهی خالی از نفرت، تحقیر و ترس برام بوده و هست .

یک نگاه ِ جستجوگر مملو از شفقت ، همدلی  و سادگی.

*******
عکس :
جودی فاستر به نقش "کلاریس استارلینگ" در فیلم " سکوت بره ها
"

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر