جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۴ خرداد ۳۱, یکشنبه

«بهداشت ایرانی- بهداشت فرانسوی»


اذعان می کنم که شراب خاص و منحصر به فردی بود.
باید به میزبانم می گفتم.
در فرانسه شراب خوب زیاد خوردم اما این یکی کیفیتی خاص داشت.
ملایم و گس.
طعم گسی که غده های چشایی دهان رو تحریک می کرد برای بیشتر مکیدن و چشیدن!
در حالیکه با لذت گیلاسم رو تکون می دادم و آخرین جرعه رو در دهانم مزه مزه می کردم رو به زوج مسنی که میزبانم بودند گفتم:
تا به حال شرابی به این خوبی نخورده بودم.
مال کدوم منطقه است؟

خانم میزبان در حالیکه به وضوح احساس خوشحالی و غرور می کرد، گفت:
آه این شراب دست ساز خودم هست. از انگورهای باغ خودمون.

گفتم:
چه عالی! تو بازار هم عرضه می کنید؟
گفت:
نه فقط به قدر مصرف خودمون. خودم درست می کنم. تو وان حمام. می تونم بهت نشون بدم.
برای یک لحظه فکر کردم اشتباه شنیدم.
«وان حمام»؟!!!!

جام رو از نیمه ی راه دهانم، برگردوندم روی میز و در حالیکه سعی می کردم خونسرد به نظر برسم پرسیدم:
توی وان حمام؟!
گمانم خانم میزبان متوجه تردیدم شده بود. با لبخند گفت:
بله تو وان حمام.
انگورها رو می چینم و می ریزم تو وان و بعد با پاهام لهشون می کنم. 

جمله آخرش فرای درک  و تصور فرهنگی من از مفهوم بهداشت بود.
تعارف رو کنار گذاشتم و به جای وانمود کردن به خونسرد بودن همه ی تعجب و گره ذهنی خودم رو با سئوال های واضح و روشن  بیرون ریختم.

گفتم:
ولی وان و پای برهنه ابزار مناسبی برای درست کردن یک نوشیدنی به نظر نمی رسه. 
منظورم اینه که کثیف هستن!
نیستن؟!

خانم میزبان باز هم با خونسردی لبخند زد. به نظر نه تنها از جا خوردن من، جا نخورده بود بلکه اصلن منتظرش هم بود. 
شاید برای باز کردن باب گفتگوی جدیدی در مورد خاطرات سفرش به ایران و نقد ِ نقدهای ایرانی ها درباره کثیف بودن فرانسوی ها!

گفت:
در سه سفرم به ایران متوجه وجود یک کلیشه ذهنی درباره فرانسوی ها شدم.  کلیشه کثیف و غیر بهداشتی بودن فرانسوی ها.
بهداشت یک مفهوم وسیع و چند وجهی ست که در تمیز بودن خلاصه نمی شه . تمیز بودنی که من در خانواده های ایرانی می دیدم بیشتر از اونکه مفهوم بهداشت داشته باشه ، مفهوم وسواس داشت.
گاهی حتی بیش از حد تمیز بودن خودش یک رفتار غیر بهداشتیه.
بدن باید در یک تعامل و توازن با محیط پیرامونش باشه.
پیشگیری بیش از حد از ورود میکروب ها و باکتریها می تونه باعث ضعیف شدن بدن بشه.

با بی حوصلگی حرفش رو قطع کردم و گفتم:
باشه. قبول دارم اون چیزی که در ایران بهش می گن بهداشت بعضی وقت ها فقط وسواسه اما تصور درست کردن یک نوشیدنی تو وان حمام و با پا یه خورده نوشیدنش رو سخت می کنه. 
نمی کنه؟

با تاکید گفت:
این هم از همون وسواس های بی دلیل هست.
بیشتر مبتنی بر تصورات ذهنی تا واقعیت های علمی.
همه چیز رو با الکل ضد عفونی می کنن. 
نوشیدنی که توش 12 درصد الکل تولید میشه جایی برای میکروب و آلودگی نمی ذاره.

توضیحش به نظرم قانع کننده بود. 
و نقدش در مورد یک بعدی بودن مفهوم بهداشت در ایران قابل تامل.
به نظرم این نکته درستی بود که بهداشت متشکل از یک مجموعه رفتار است که عیار و قابلیتش  رو باید در نتیجه  سرانه سلامتی جامعه سنجید و نه صرفا با خط کش تمیزی یا نجس و پاکی. 
این با مشاهده عینی و مستقیم من هم از دو جامعه ایران و فرانسه همخوان هست.
گرچه در بعضی  از وجوه ممکنه فرانسوی ها مردم کثیف تری به نظر برسن اما در مجموع از نظر بدنی به نظر سالم تر و قوی تر هستند.
- تاکید می کنم در بازه مشاهده من و بدون ارجاع به آمار -

در همین فکرها بودم که متوجه شدم با لبخند معنی داری می پرسه:
برای دومی آماده هستید؟
برای لحظه ای ذهنم قفل کرد.
بین تصاویر و دلایل!
تصورِ پاهای برهنه اش ،  توی وان، روی انگورها و
دلیل محکم خاصیت ضدعفونی کنندگی ِ 12 درصد الکل در آن نوشیدنی گس و اشتهاآور.

پس از چند ثانیه کلنجار درونی گفتم :
بله ، لطفا!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر