جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۵ آبان ۲۰, پنجشنبه

خان دایی ترامپ، عمه خانم لوپن!


یه ضرب المثل عامیانه هست که می گه :
«این حرفا واس ِ فاطی تنبون نمی شه.»
این ضرب المثل به واقع مصداقی ست از ادا اطفارهای ِ حقوق بشری ِ  دموکرات های آمریکایی و سوسیالیست های فرانسوی .
چرا فکر می کنیم انتخاب ترامپ غیرمنتظره بود؟ ... نه نبود!
ژست ِ انسانی ِ ادا اطفارهای حقوق بشری  رو روی سیاه و کثیف سیاست گرفت و اما هزینه هاش رو  توده مردم پرداختند، با نزول وضعیت معاش، تهدید انسجام و امنیت اقتصادی  .

ترامپ محصول ِ پدیده جدیدی در جهانِ غربه ... محصول ِ خسته شدن از شعارهای گل و گنده ی حقوق بشری ... دوختن قباهای گل و گشاد انسانی به تن نزار توده غربی ..... توده ای که مثل همه جای دیگر اولین دغدغه اش معیشت و امنیت است و نه ژست و ادای انسانی.
ژست انسانی را گرفتند اما ضد انسانی عمل کردند با تداوم سیاست های ریاکارانه ، جنگ افروزانه و مداخله گرانه.
جیب ها را پر پول کردند ، هزینه های جانی و مالی و امنیتیِ  جنگ افروزی هایشان را اما به گردن توده آویختند.
دموکراسی جنگی ... موج آوارگان ....  ویرانی خاورمیانه، تهدید اقتصاد ، انسجام  و معیشت ِ توده ی غربی .
 درست مثل آنچه در انگلستان اتفاق افتاد
.
دیگه با شعار و ادا و ماسک نمی شه این چرخ دنده ی گریپاژ کرده رو چرخوند .
چرخ دنده قفل کرده ... همه دارن می بینن ... و هرکس ادعایی مبنی بر چرخش دوباره چرخ اقتصاد و معیشت رو داشته باشه مورد اقبال توده ها قرار می گیره .
حتی اگر اون کس ترامپ باشه یا  لوپن .
با همه ی وقاحت های نژادپرستانه ، جنسیت زده و تبعیض آمیزشون.
«این حرفا دیگه واس فاطی تنبون نمی شه، عزیزم!»
و تا جایی که به انسان خاورمیانه ایی  به عنوان  اولین قربانی جنگ های دموکراسی زده مربوط می شه، این ناسیونالیسم رو به رشد در غرب تهدید کمتری برای خاورمیانه خواهد داشت .
چرا که تمرکز و حساسیت ِ ناسیونالیسم جدید غربی بر مرزهاش هست ...بر خارجی هایی که داخل مرزهاش شدن  پس ناگزیر مخاطراتش هم بیشتر داخلی خواهد بود.
عجیب و بیراه  نیست که قشر روشنفکر غربی،اعم از بومی ها و مهاجرین، به واقع و به درستی ناسیونالیسم جدید غربی رو تهدیدی می دانند که حتی می تواند منجر به جنگ های داخلی شود اما برای انسان خاورمیانه ای ، این اولین قربانی ِ سیاست های دموکراسی جنگی ِ غرب ، هزینه کدام سیاست کمتر خواهد بود؟
هر آنچه که ابرقدرت ها رو بر مسائل داخلی خودشون متمرکزتر کنه می تونه برای دنیای پیرامونشون هم در عمل تهدید کمتری داشته باشه.
 
این تنها نکته مثبت ناسیونالیت های نژاد پرستی چون ترامپ و لوپن برای انسان خاورمیانه ای ِ ساکن در خاورمیانه است.
منتقل شدن تنش ها و جنگ ها از بیرون از مرزها به درون مرزهاشون.
گرچه نگرانی های مهاجرین  ساکن در غرب از رشد این نوع ناسیونالیسم  قابل فهم و درک است.
زندگی هایی که به  امید  و اعتماد به خقوق بشر، این قبای گل و گشاد تر از تن نزار توده غربی، در غرب ساختند اکنون  در معرض تهدید است.
اما از رانده شدن به واسطه دیپلماسی  ناسیونالیستی و نژادپرست محور  تا آوار کردن خانه ها بر سر ساکنین یک سرزمین به واسطه سیاست های دموکراسی جنگی فاصله جانی و رقمی زیادی وجود دارد.
با ترامپ  شانس ِ محدود شدن جنگ در خاورمیانه بیشتر است چنانکه با لوپن دست و پای فرانسه از خاورمیانه جمع می شود.
خلاف آن هراس جنگ افروزی که در مورد ترامپ و لوپن مدام تبلیغ شده و می شود من فکر می کنم آدم هایی مثل ترامپ و لوپن،

با آن ایده های نژادپرستانه بیشتر متمرکز روی مسائل داخلی و پیرامون کشورهای خودشان باقی خواهند ماند ... آمریکا بیشتردر آمریکا می ماند و مسائل پیرامونش ... مکزیکی ها ، مهاجرها.
دست کم از این بابت برای سایر کشورها از جمله ایران و خاورمیانه خطر کمتری خواهند داشت.

۷ نظر:

  1. تحلیلت رو می پذیرم اما در عین حال فکر می کنم پوپولیسم سیاسی هم هیچ وقت در نهایت جواب همون توده رو نخواهد داد. منافع توده و قشر ضعیف نه با شعارهای دهن پر کن بلکه با برنامه جامع و کامن مشخص بر روی زیربنایی انسانی شکل میگیره.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله البته که نمی ده اما خوب این دیگه مشکل خود آمریکایی هاست نه من ِخاورمیانه ای

      حذف
  2. راستش شک دارم که مشکل فقط یه امریکا مربوط و محدود بشه. کشور امریکا به معنای واقعی یک دنیای عظیمه که غالب مسائل داخلیش روی دنیای بیرون اثر میگذاره مضاف بر اینکه دنیای امروز دنیای کاملن به هم تنیده ایه صبا. شاید نگاهم بدبینانه ست به موضوع اما یک نکته مهم رو وقتی بهش توجه میکنم بیش از پیش متوجه خطر این پوپولیسم میشم. کشو ایران با اینکه در هیچ متر و مقیاسی قابل مقایسه با آمریکا نیست دوران احمدی نژاد رو داشته و سیاستی مشابه اونچه ترامپ در ورژن غربی داره ازش صحبت میکنه. با این حال تاثیر غیر قابل انکاری که ایران در داخل و بر دنیا در اون دوران داشت درس خوبی برای انتخابات بعدی خودش داد. حالا امریکا رو داریم با ابعادی وحشتناک عظیم در اقتصاد سیاست فرهنگ و اجتماع و دوباره بروز همون جنس سیاست در شکلی تازه. این میتونه هم خوب باشه هم بد. اول خوبش رو میگم. خوب از این نظر که یک زلزله در پایه های تثبیت شده سیاسته در واقع خونه تکونیه. قدرت سیاسی برای باز تولید و سم زدایی به این حرکت پاندولی نیاز داره اما بد ماجرا می تونه این باشه که در عمل یک جور پشت کردن به همون مواردیه که آمریکا رو آمریکا کرده و مقصد خیلی از مردم کشورهای مختلف. تک صدایی نشونه خوبی نیست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من منکر این نیستم که کشورها بر هم اثر می ذارن فقط فکر می کنم و امیدوارم این پدیده رو به رشد ناسیونالیسم در غرب، ابعاد ومقیاس تخریب خارجیش کمتر از آن سیاست ِ متکی بر صدور دموکراسی باشه.
      چنانکه ابعاد تخریب احمدی نژاد بیشتر داخلی بود تا خارجی ... خود ما در داخل ایران هزینه اش رو دادیم

      حذف
    2. حالا البته باید نشست دید حاج ترامپ چه می کنه ... برای کشورهایی مثل ما که نه اونقدر ضعیف هستن که به راحتی زیر سیطره بقیه برن و نه اونقدر قوی که با دیگری در بیفتن، گزینه دیگه ای غیر از صبر و احتیاط نیست.

      حذف
  3. من هم همین امید رو دارم اما واقعن با دیدن احوالاتی که امروزه جریان داره بعید میدونم. صدور دموکراسی یک پروژه شکست خوردست و امروز غرب این رو فهمیده که دموکراسی از باور و تربیت فرد فرد آدمها باید شروع بشه و این با زور اسلحه امکان پذیر نیست چون با حدف یک سیستم معیوب سیستم معیوب دیگری جاش رو میگیره که ناشی از همون فقر معرفتی و عقب موندگی تربیتیه بدنه اون جامعه ست و کاسب مسلکی اقلیت مسلط فرصت جو.
    لمل در مورد ناسیونالیسم... ناسیونالیسم در هر شکلش ریشه در نوعی خود برتر بینی داره و هم نشانه های مشترکی می تونه با فاشیسم سیاسی پیدا کنه که بالقوه خطرناکه. ناسیونالیسم در دنیای درهم تنیده امروز بیشتر از اینکه سازگار با روح زمانه باشه یک واکنش صرفن احساسیه اما بروزهمین امر در نهایت و در دستگاه سیاسی موجب تشدید نگاه از بالا به پایین به کشورها و ملیت های دیگه در سیاست خارجی آمریکا میشه و برخورد های قهرآمیز رو می تونه تشدید هم کنه. گرچه در عمل ممکنه پیش بینی ها درست از آب در نیاد اما گمونم میشه تا حدی دورنما رو حدس زد.

    پاسخحذف
  4. درسته ناسیونالیسم خودبرتربینه .موجب تحقیر و قهر می شه اما قهر سیاسی با تصور ِ برتر بودن بهتر از جنگ با ادای کمک و حقوق بشره . ... حالا بذار بعضی ها فکر کنن برترن ، بذار باعث قهر سیاسی بشن ، بذار درهاشون رو قفل و بند بزنن اما توخونه خودشون بمونن و به اسم کمک کردن به حقوق بشر رو بشر بمب نندازن ... تو خونه خودشون چاقوکشی هاشون رو بکنن :)

    پاسخحذف