جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۷ تیر ۹, شنبه

« مالکین جهان »

دیشب یه آقای سالخورده که سال ها ایران بوده و یه کمی هم فارسی بلده وقتی بهش به خاطر پیروزی فرانسه تبریک گفتم شونه هاش رو انداخت بالا و گفت:
این تیم ربطی به فرانسه نداره، تیم ملی مالیه!
خانمش با دستپاچه گی گفت:
دست بردار ... این حرفا رو جلو صبا نزن .
بعد رو به من کرد و با تاکید دو بار تکرار کرد:
شنیدن این حرف رو فراموش کن!
قسمت جالب ترش اما اظهار نظرهای آقاهه در مورد تیم ایران بود در حالیکه همون اول گفت هیچی از فوتبال سر در نمیاره.
برام جالب بود که در جریان ریز اخبار ایران بود.
خودش هم گفت که هیچ چیز جز اخبار ایران براش جالب نیست و اخبار ایران رو از روی سایت ایران وایر و بی بی سی دنبال می کنه.
خیلی بی رودرواسی جلو من گفت:
چهارتا ایرانی نمی تونن کنار هم واستن و باهم کار تیمی کنن چه برسه به فوتبال.
تیم ایران هرچی داره از اون مرد پرتقالی داره.
بعد رو به بقیه کرد و ادامه داد:
یه مرد پرتقالی رفته ایران از تو روستاها استعدادها رو پیدا کرده و تیم ساخته ازشون .
همه هم تو ایران بهش حسودی می کنن و فحشش می دن.
واقعا تحمل شنیدن این حرفا برام سخت بود.
نه به خاطر پیش فرض هاش بلکه به این خاطر که :
چطور به خودشون اجازه می دن به این راحتی درباره یه مملکت دیگه اظهار نظر کنن!
اصلن چرا ایران براش جالبه؟!
چه منافعی در شرایط ایران برای این آقای جامعه شناس خارجی هست که بیست و چهار ساعت پیگیر اخبار ایران شده ؟
بعد یه جایی باز زد به وضعیت زن ها در ایران که حق رفتن به استادیوم ندارن و از این حرفا.
مردم رو تو ایران به رگبار بستن و زن ها رو کتک می زنن و غیره.
با اینکه تمام تلاشم رو کردم تا مراعات سن و سال میزبان رو بکنم ولی دیگه واقعا فرای تحملم بود.
گفتم : البته کی روش مرد بزرگی در فوتبال ایران هست و محبوب مردم.
اما پیش از او هم فوتبال ایران در آسیا قوی بوده ... پیش از او هم ایران بارها به جام جهانی صعود کرده.
مشکلات داخلی در ایران زیاده مثل هر کشور دیگه ای اما یه مشکل داره که هیچ کشور دیگه ای نداره اون هم دخالت مدام کشورهای غربی در مسائل داخلی ایرانه.
دیدن یه خورده عصبانی شدم حرف رو عوض کردن زدن رو موضوع ترکیه.
خداااا .... کلیشه ای ، سطحی و پر مدعا!
تازه این قشر به اصطلاح روشنفکر شون هست.
می گفت اردوغان تقلب کرده ... هیچ جایی در دل مردم نداره.
رفته تو دل و دهات های ترکیه رای خریده.
والله من سه سال پیش رفتم استانبول .
تو دل استانبول محبوبیت اردوغان رو میون مردم کوچه و بازار دیدم.
اینکه اردوغان خوبه یا بده رو کار ندارم اما واقعا برام تکان دهنده است کسی به این راحتی محبوبیت اردوغان در ترکیه رو انکار کنه.
دل آزار دهنده ترین قسمت حرفاش اما در مورد غرق شدن کشتی های مهاجرین سوریه در مدیترانه بود.
یکی می گفت بقیه هم تائیدش می کردن.
یه خانمی گفت :
قادر نیستن مردم کشورهاشون رو آب و غذا بدن. مردم از دست دیکتاتورهاشون فرار می کنن می خوان بیان اروپا میون راه تو مدیترانه غرق می شن. همش به خاطر یه دیکتاتور.
اینجا دیگه صدام رو بلند کردم. گفتم سئوال خاورمیانه قبل از اینکه دیکتاتورها باشن بازار اسلحه و صنعت جنگ ِ غربه .
سوریه با همین دیکتاتورش تا پیش از دخالت فرانسه و آمریکا به اسم انقلاب و آزادی ، یکی از زیباترین ، آرام ترین و مرفه ترین کشورهای منطقه خاورمیانه بود.
می دونین،
مهربونی می کنن،
مهمون نوازی اما نهایتا الگوی فکری شون بهت حسی بس آزار دهنده می ده.
حس اینکه گویی مالک همه ی جهان هستن !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر