جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۶ دی ۳۰, شنبه

قارچ دنبلان

یه رستوران کنار شانتیه جدیدمون هست ظهرها می رم اونجا غذا می خورم.
حالا غذاش فوق العاده نیست ولی چیدمان بشقاب هاش خیلی خاص و با سلیقه است .
یه تابلو نقاشی پر رنگ و خیال انگیز ِ آبستره با مواد غذایی تو بشقاب می سازه.
مسیو هم آدم گرم و خوش صحبتیه.
یه روز بهش گفتم :
آدم حیفش میاد این تابلوهای شما رو بخوره .... نمی دونم اما غذاهاتون خیلی شبیه غذاهای شمال فرانسه نیست. بیشتر منو یاد مدیترانه می ندازه ... جنوب ... ایتالیا شاید !
خندید و گفت:
بله خوب درست حدس زدید. مادرم ایتالیاییه و خودم متولد جنوب فرانسه .
حسابی کیف کرده بود که در مورد دست پختش حرف زده بودم.
امروز یه شیشه روغن آورد گفت خیلی دوست دارم از این روغن بچشین و نظرتون رو بگین.
گفتم با کمال میل.
قبل از اینکه بچشم با لحنی هشدار دهنده و نگران گفت:
مراقب باشید ... کم بریزید ... شاید از غذاهای پر عطر خوشتون نیاد ....این روغن خیلی پر عطره.
حسابی کنجکاو شده بودم.
چند قطره ریختم و خدای من یکی از خاص ترین و خوشمزه ترین روغن هایی که در عمرم مزه کرده بودم.
اولش فکر کردم یه جور روغن زیتونه که بهش چیزایی اضافه کردن.
ازش پرسیدم :
یه جور روغن زیتون ایتالیاییه؟
توضیحی که داد خیلی برام جالب بود.
گفت نه در واقع این روغن یه جور قارچه به نام truffe
گفتم خوب من از حالا مشتریش شدم.
با خنده گفت:
اوه نه نه خانم مراقب باشید ... تو بازار نمی تونید اصلش رو پیدا کنید ... این از مزرعه دوستم اختصاصی برام ارسال می شه.
بعد همچین رک و پوست کنده گفت:
برای همه هم سرو نمی کنیم امروز استثنا از شما پذیرایی خاص کردیم . به خاطر اسم تون، ملکه صبا، پذیرایی شاهانه بهتون میاد!
هیچی دیگه ما هم نگاه نگاهش کردیم گفتیم :
دست شما درد نکنه ... خیلی محبت دارین ولی گول اسمم رو نخورین .. یه نگاه به این شانتیه کنار خیابون بندازین ... تاج و تخت ما تو همین ساختمون نیمه تموم و گل و شل و خاکه!
اومدم خونه روی اینترنت یه سرچ زدم یعنی حیرون موندم به خدا ... از چی ؟
از عقل اون کسی که برای اولین بار به مخش رسیده که می شه از همچین قارچ سیاه وعجیبی روغن گرفت!
و یه پیشنهاد:
دوستان توضیح دادن که ظاهرا این قارچ در اروپا خیلی محبوب و گرون قیمت هست در حالیکه در ایران فراونه و کسی زیاد هم استفاده نمی کنه ازش.
شاید برای دوستانی که دنبال ایده های تجاری هستن ، تحقیق و کار درمورد صادرات این قارچ جالب باشه.
تو ایران بهش می گن قارچ دنبلان.
این هم ویکیش:
موفق باشین :)
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%A7%D8%B1%DA%86_%D8%AF%D9%86%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%86

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر