جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۳ شهریور ۱۸, سه‌شنبه

زن افغان!

به گمان من،
اخبار یکی از معیارهای مشاهده جوامع است و خبرهای مربوط به زنان یکی از معیارهای کلیدی سنجش پویایی آن جوامع.  وقتی در اخبار یک مملکت حجم قابل توجهی از خبرهای هنری، فرهنگی و اجتماعی را زنان به خودشان اختصاص می دهندبدون شک نشانی ست از حرکت و پویایی آن مملکت.

جالب، قابل توجه و تحسین برانگیز است که در سال های اخیر با  فضای نسبی که در افغانستان برای حضور زنان ایجاد شده است، زن افغان چنین حجمی از فعالیت فرهنگی، هنری و اجتماعی را در حال ارائه است.
در جامعه ای چنین سنتی و مذهبی آن هم پس از سالها سرکوب و اختناق که نقطه اصلی تمرکز آن بر جنسیت و زن بود، این حجم از حضور اجتماعی و فعالیت های خلاقانه فقط و فقط نشان از پتانسیلی عظیم در روحیه و شخصیت زن افغان دارد.

اگرچه به لطف اقتدار حکومتی که زن ستیزی را از دستور کاری خود پاک کرده است
فضایی نسبی برای حضور زنان در افغانستان ایجاد شده است اما فراموش نکنیم که  هنوز هم حضور اجتماعی زنان در این جامعه ی به شدت آسیب دیده از اختناق جنسی شهامت، حساسیت و انگیزه ای عظیم می خواهد که به طور تحسین برانگیزی زن افغان آن را از خود به نمایش گذاشته است.
فقط نگاه کنید به تعدد زنان نویسنده، کارگردان و هنرمندی که امروز در فضای به شدت سنتی داخل افغانستان در حال فعالیت هستند.

شهزاد اکبر، زبیده اکبر، سیما سمر، رویا سادات، خالده فروغ، الکا سادات و ...
اسم های خاصی هستند در کنار حساسیت و حضور اجتماعی زن افغان به طور عام.

  زن افغان همچنان  در خبرهای افغانستان حضور دارد.
اینبار اما نه فقط در اخبار ظلم و مرگ بلکه در اخبار هنری، فرهنگی و اجتماعی.
 نه فقط با  اسم های خاص بلکه با حضوری عام و نمایش حساسیت اجتماعی به آنچه پیرامونش می گذرد.


امروز زن افغان در اخبار افغانستان حضور دارد و این بزرگترین نقطه امید آینده افغانستان و فرزندانش است.

۵ نظر:

  1. salam posteto doros kon ghalat ziad dare
    qui est ro kollan hazf kon taze age bekhay bezari bayad qui sont bashe chon moments jame
    remplis va na enrichi, fele remplir ro bayad estefade koni va akhare rempli bayad s pezari chon moments jame
    de nostalgie va na par la nostalgie
    dar vaghe mishe : pour ces moments remplis de nostalgie
    mibini? mishe jaye Ghor Ghor zadan dar rabete ba iran neshet ba kami yad gereft ;)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی برای تذکرت ... من تند می نویسم و بدون ادیت .. در لحظه می نویسم و تمام!
      اشتباهات زبانی جزیی از نوشته های منه . چه فرانسه ، جه انگلیس و چه فارسی که سپردمش به سواد خواننده.
      باز هم ممنون البته توصیه آخرتون کاملا بی مورد و اضافه بود. یه جور دخالت بی ربط که ارزش یادآوری دستوری که کردین رو کم رنگ کرد
      به هر حال ممنون

      حذف
  2. ارزش کار من رو که شما تایین نمی کنی. من هم که منتظر نیستم شما تاییدیه بدی
    من خودم می دونم که چقدر ارزش این کار بالاست. این که بخوای یه چیزی رو به کسی یاد بدی که اتفاقا هیچ قصد یادگرفتن نداره

    پاسخحذف
  3. من باب رعایت ادب از شما تشکر کردم اما واکنش شما متکبرانه است. شما در رابطه با من عملی رو انجام داده اید و در عین حال واکنش من رو بی اهمیت تلقی می کنید. این شیوه بیشتر یادآور مسیونرهای مذهبی است تا آدمی باسواد و فرهیخته.
    به شما اطمینان می دم نیازی به صرف وقت و انرژی شما ندارم.
    اولویت من قبل از هر چیز بیان خودم هست که شهامت آن را دارم حتی با وجود کاستی هایی که بر آنها واقف هستم. منابع یادگیری هم به وفور در دسترس همه هست نیازی به حساسیت شما نیست.
    اگر نیاز دارید با ارزش هایی مثل حس باسوادی و بی سوادی خوشنود باشید و فقدان قدرت بیان و خلاقیت خودتون رو تسکین بدید به کسانی درس بدید که ازتون درخواست درس گرفتن کردن.
    حیف وقت شماست با ذره بین انداختن روی تک تک پست های من روی فیس بوک به هدر بره.

    پاسخحذف
  4. مسیونرهای مشدی یا فرانسوی؟ مگه آدمای بدی هستن؟

    پاسخحذف