جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۳ فروردین ۲۶, سه‌شنبه

ایران یک میزبان نژاد پرست یا یک میزبان تک و تنهای تحت فشار؟




اخیرا ویدیویی در بی بی سی دیدم در رابطه با خاطرات مهاجرین افغان در ایران. برای من خیلی عجیب و تکان دهنده بود که آقایی افغان در این ویدیو می گه تو مشهد در نان وایی صف افغانی - ایرانی جدا بوده. این دروغ محضه و با هیچ منطقی قابل دفاع نیست. من خودم تو مشهد بزرگ شده ام. همسایه افغان داشتیم و اقوامی افغان که همسرانی ایرانی داشتند. اصلا در مشهد تشخیص افغان از ایرانی نه از قیافه مشخصه و نه از لهجه. هیچ کس هم با شناسنامش نمیره نون بخره.
مشهد شهریست با ساکنینی از همه ی شهرها که تنها چیزی که درش نه قابل تشخیصه و نه اصلا مهم اینه که شما از کجا میای .

به نظر من میاد مدتیه که روی بد رفتاری با
افغان ها در ایران داره خیلی بزرگ نمایی می شه بدون اینکه به پیامدهای مهاجرت های غیر قانونی افغان ها در ایران اشاره ای بشه.
اگر واقعا در ایران تا این حد با افغان ها بد رفتاری شده چرا دوستان افغان به جای مهاجرت به کشورهای دیگه مثل پاکستان و تاجیکستان یا ترکمنستان و جاهای دیگه بیشترشون میومدن به ایران؟؟؟
چرا هیچکس از هزینه های سنگینی که جنگ داخلی در افغانستان به ایران تحمیل کرد حرفی نمی زنه؟
چرا کسی از هزینه هایی که مردم ایران بابت مهاجرت های وسیع غیر قانونی و تشدید نا امنی اجتماعی بابت جنگ داخلی افغانستان پرداخت کردن حرفی نمی زنه؟
اردوگاه برای مهاجرین غیر قانونی در همه جا ی دنیا هست حتی اروپا .
تضعیف اعتماد مردم در برحه های زمانی نسبت به افغان ها هم بی دلیل نبود چندین قتل فجیع اسباب این عدم اعتماد اجتماعی شد. مثل قتل مهندس جوانی که کارگرهای افغانی زنده زنده انداختنش توی بشکه قیر.
یا سر بریدن یک کودک 7 ساله
یا قتل عام یک خانواده توسط افغان ها در مشهد.
اگر از بد رفتاری با افغان ها حرف زده می شه از بد رفتاری های مهاجرین افغان با میزبان هم حرف زده بشه تا به جای تشدید احساسات واگرایانه بین دو همسایه عوامل پیدا بشه.
 

هر کشوری باید با شرایط منطقه خودش سنجیده باشه. نمی شه و نباید شرایط  کشوری که سی ساله تحت تحریم بین المللی هست و دورتادورش رو کشورهای مبتلا به جنگ و گروههای تندرو تروریستی مثل القاعده و طالبان گرفتن رو مثلا با استانداردهای زندگی مهاجرین در اروپا مقایسه کرد. کدام کشور اروپای با این موج های ناگهانی مهاجرت از شرق و غرب رو به رو بوده ؟
اونهم تازه مهاجرین جنگی که از همه آسیب پذیرتر و درنتیجه آسیب زننده تر هم هستند.

فراموش نکنیم که  ایران با چنین شرایط اقتصادی و فشار بین المللی یکی از مهاجر پذیر ترین کشور های دنیا هم بوده. اما متاسفانه به نظر می رسه مدتیه با بی انصافی تمام اتهام نژاد پرستی به ایرانی ها رفته تو دستور کار طوری که کم کم داره خودمون هم باورمون می شه نژاد پرستیم.

کدام نژاد پرستی وقتی ایران بر خلاف کشورهای همسایه مثل ترکیه و پاکستان همیشه در بحران های انسانی مرزهای شرقی و غربیش رو به روی مردم گشوده؟
به یاد بیارید مهاجرت کرد های عراق رو به ایران وقتی صدام به جونشون افتاده بود و ارتش ترکیه در نوار مرزی با شلاق و گلوله اونها رو از مرزهاش می روند.

من مدتی در کمیساریای عالی پنهاندگان در دفتر ارومیه کار می کردم ما مسئول کمک و تسهیل بازگشت اقوام کرد عراقی به کردستان عراق بودیم. برای من خیلی جالب بود که در هر ماموریت با گروهی از کردهای مهاجر روبه رو می شدم که فرزندانشان لهجه های غلیظ تهرانی یا اصفهانی داشتند. معنی این لهجه ها برای من این بود که ایران مرزهاش رو به روی کردهای عراق گشوده بود، اونها رو اسکان داده بود که حالا داشتند با لهجه ای از ایران به موطنشون بر می گشتند.  
به یاد بیارید مهاجرت گستره افغان ها رو در آن زمستان دردناک که طالبان به کوچک و بزرگ رحم نکردند در حالیکه در ایران همه مردم به دعوت هنرمند و ورزشکار برای کمک بهشون بسیج شده بودند. البته اینها وظیف انسانی هر آدمی هست که انجام ندادنش باعث سرافکندگیه اما فراموشی و وارونه کردن داستان هم البته برای میزبان دردناک و غیر منتظره است.

لینک گزارش بی بی سی از خاطرات افغانها در ایران:

۲۳ نظر:

  1. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  2. خانم محترم من متولد تهران و ۳۰ ساله هستم .دلیلی که سالها پیش پدرم با وجودی که سفرهایی در دوران جوانیش به اروپا داشت در کشور شما ماندگار شد یکی چون تصمیم به ماندن در غربت نداشت و دیگر پیامی بود که خمینی به عنوان رهبر شیعیان مخابره میکرد که اسلام مرز ندارد و به نوعی پشتوانه روحی برای شیعیان جهان محسوب میشد این بود که با تمام رنجهایی که میکشید در ایران ماند و به غرب پناهنده نشد چون سازگار با روحیه و اعتقادتش نبود. شما خیلی کوته فکر هستید که تصور میکنید که شخصی که دوران جوانیش را در مکانی ثابت گذراند از صفر شروع کرد ازدواج کرد فرزندانش به جوانی رسیدند و بعد از سالها توانست ثبابتی نه چندان پایدار را برای خانواده خود ایجاد کند انتظار دارید به جایی که نه برای خودش و خصوصا فرزنداش ناشناخته است با ان پوشش خبری که فقط بدیها را بزرگنمایی میکنند بازگردند. در جایی که من زندگی میکردم ۲ صف نانوایی وجود داشت و حتی از ورود اتباع افغان به شهرداری جلوگیری میشد در اتوبوس افغانها را از نشستن بروی صندلی منع میکردند که برای خود من بارها اتفاق افتاد که مورد ضرب و شتم قرار گرفتم چون حاظر به خالی کردن صندلی نشدم. این حرفها واقعیت هست همچنان که مالزی نمیتواند ایرانیان را بخاطر صدها قاچاقچی محکوم در زندان همه ایرانیها را خلافکار بداند ولی متاسفانه ایران سیاستی متفاوت از دیگر ملل با همزبانان خود دارد. من منکر بدی بعضی از اتباع افغان در ایران نیستم ولی از ایران هم با وجود داشتن دوستان ایرانی هم خاطره خوشی ندارم

    پاسخحذف
  3. دوست عزیز
    قبل از هر چیز ممنون که متن را خواندید و اظهار نظر کردید. اما باور بفرمایید برای گفتگو و تاثیر کلام هیچ نیازی به گذر از موضوعیت اصلی بحث و پرداختن به ابعاد شخصیتی طرف مقابل نیست.
    می توان بدون زیر سئوال بردن شخصیت طرف مقابل هم اظهار نظر کرد و مسیر گفتگو را هموار و دوستانه نگه داشت.
    اما لطفا توجه کنید که متن من در مورد حوزه مشاهده خودم یعنی شهر مشهد است .
    و مهمتر از آن من به تشریح شرایط و موقعیت خاص ایران در مسئله مهاجرت پرداخته ام .

    شما حتما این بلند بینی را دارید که خاطرات کسانی که به دلیل جنگ و در شرایط سخت مالی به ایران مهاجرت می کنند را مثلا با خاطرات کسانی که با گرفتن ویزاهای شغلی و تحصیلی به کشورهای غربی مهاجرت می کنند مقایسه نکنید.

    شما حتما این انصاف را دارید که وضعیت جغرافیایی ایران را که دور تا دورش جنگ است و مورد تاخت و تاز گروه های تجزیه طلب و فرقه گرا و تندرو با مثلا آلمان در دل اروپای امن و امان مقایسه نکنید.

    شما حتما این انصاف را دارید که شرایط مهاجرت پذیری کشوری را که خود به سختی در زیر فشارهای تحریم های اقتصادی ست لحاظ کنید و آن را مثلا با کانادا و استرالیا مقایسه نکنید.

    شما حتما این بلند بینی را دارید که منکر تجربه های نژاد پرستانه در کشورهای غربی هم نشوید.
    تجربه های نژاد پرستانه را بخشی از طبقه های اجتماعی رقم می زنند که همه جا یافت می شوند.
    اما به گمان من چیزی که مهمتر از عنوان کردن این تجربه های ناگزیر و موردی نژاد پرستانه است لحاظ همه جانبه شرایط مهاجرت پذیری ست .
    این که کشوری علی رغم همه فشارهای اقتصادی و سیاسی تحمیل شده بر آن یکی از بازترین درها را به روی آسیب پذیرترن نوع مهاجرین داشته است بدون اینکه از آنها یک بایگانی از مدارک تحصیلی و حساب بانکی و قابلیت های شغلی و ضمانت های مالی درخواست کند.
    تندرست و سلامت باشید

    پاسخحذف
  4. خانم روشن فکر من در عجبم شما چگونه مردمی را که بخاطر جنگ و ناامنی و جبر روزگار از سر ناامیدی خانه و کاشانه خود را رها کرده و به سرزمین همزبان و مذهب نه تنها دین پناه اوردن با کسانی که برای عیاشی یا تحصیل به کشورهای دیگر مسافرت میکنند مثل هم مقایسه میکنید. من فراموش نمیکنم پاکستانی را که غرق در بدبختی و جنگ سپری میکند مردمش نان خشکشان را با افغانها با روی خوش تقسیم میکند و افغانی کثیف نمیگوید من فراموش نمیکنم پاکستانی را که در وضعیت جنگ با هندوستان وزیر دفاعش افغان تبار بود من پاکستان نژاد نپرست را که مردمش جمعیت بسیار دارند اما به افغانها شناسنامه پاکستانی اعطا کردند در تیمهای ملی ورزشی خود اجازه رشد و نمو دادند فراموش نمیکنم من پاکستان اردو زبان را فراموش نمیکنم که با فراگیری زبانش مرا از خود میداند مرا در ارتش پلیس و ادارات دولتی باروی باز بدون هیچ تبعیضی قبول میکند. ظلم است که من ایران را با امریکا که در دوران انقلاب و جنگ پذیرای صدها هزار پناهجوی ایرانی نه همزبان و فرهنگ که شبانه بدون چمدان دست خالی نمونه اش در استرالیا نماینده پارلمان است فرار کردند را برابر بدانم بله شما راست میگوید مقصر الودگی هوای تهران هم افغان ها هست

    پاسخحذف
  5. همچنان بر بیانی کنایه آمیز اصرار می کنید. این نوع حرف زدن نمی تواند باب گفتگویی باز کند. چرا که خصمانه است. شما موضعی خصمانه گرفته اید.
    ضمن اینکه موضوعاتی را عنوان می کنید بی ربط با متن من.
    چند هزار مهاجر ایرانی اول انقلاب را که با چمدان های پر پول به آمریکا مهاجرت کردند و در این کشور سرمایه گذاری های کار آفرین کردند را با چند ملیون مهاجر جنگ زده مقایسه می کنید که ناگهان به ایران سرازیر شدند.

    پاسخحذف
  6. نه شما اشتباه میکنید من همیشه شکر گذار کسانی هستم که به من و هموطنانم محبت و لطف کردند ولی این شما هستید که البته از روی مطالبتان اینجا استنباط میکنم کمی دیگر ستیز خصوصا با اقشار پایین دست جامه هستید و اگر به انها کرمی شد انها را برای همیشه مدیون خود میدانید که باید بر شما تعظیم کنند و شکر گذار الطاف شاهانه شما باشند. شما هنوز در خواب تشریف دارید یا دوست دارید چشمهایتان را برواقعیت های قرن ۲۱ بیندید که حقوق بشر حقی است دادنی نه گرفتنی که برای دادن ان منتی گذارده شود .اگر بعنوان انسانی اگاه و ازاد به کرامت و شرافت انسانی حقوق بشر که حق اولیه هر انسانی برای زیستن در این کره خاکی هست ایمان دارید همچنان که در ایران شما از نظر شهروندی حق و حقوقی و مسولیتی در قبال دولت و اجتماع خود دارید که نباید پایمال شود همچنان دیگر جوامع و مردمان بخاطر شهروندی در کره زمین که میان همه انسانها از هر رنگ و نژاد مشترک است حق و حقوقی برگردن شما دارند که نباید سهل انگاری و فراموش شود. شما با دادن بخش کوچکی از حقوق اولیه انسانی انسانها و چشم پوشی از بخش بزرگی از ان نباید به خود مغرور شده و دیگران را زیر شلاق منت خود قرار داده و به توهین و تحقیر انها بپرازید

    پاسخحذف
  7. من هم همانند شما تا پیش از سفر به سرزمینهای دیگر دیدی محدود به اندازه ایران از جهان داشتم و ایران را مرکز ثقل جهان می پنداشتم که برای تنفس از هوای ایران باید شکر گذار ایرانیان برای تقسیم ان باشم. ایران ۵ میلیون مهاجر خارج از کشور دارد که اگر ایران کشور خوبی هیچ وقت انها در خارج زندگی نمیکردند در حالی بهترین پزشکان و مهندسان هندی به کشورشان خدمت میکنند و نیازی برای مهاجرت با چمدان های پر از پول و کارافرینی در کشورهای غربی برای بقا ندارند. شما همچنان غرق در افسانه های کوروش و داریوش هستید و هر شب با داستانهای شاهنامه خوابتان می برد که اگر ملتی با گذشته خود زندگی کند همانند طالبان هیچوقت پیشرفت نمیکند. من هموطنان شما را در امریکا دیدم که اکثر قشر باسوادش دانشجویانی بودند که در زمان شاه با هزینه دولت برای تحصیل به غرب رفته بودند و بعد از انقلاب بازنگشتند و تعداد بسیارمحدودی با چمدانهای پر از پول که توانسته بودن پیش انقلاب املاکشان را نقد کنند مهاجرت کردند اکثر ایرانیان پس از انقلاب اسایلم سیکرزانی بودند که از ناچاری و ترس از جان به امریکا پناهنده شده بودند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آقای سلیمان
      تجربه شخصی شما از نظر من محترم است اما به نظرم خود شما احترامی برای تجربه شخصی خود قایل نیستید وقتی آن را با بیانی این چنین مملو از تمسخر ، کنایه، وارونگی و قضاوت سخیف و بی مایه می کنید.
      لحظه ای خودتان را از مقام گوینده خارج کنید و مجددا نظرات خود را بخوانید تا شاید ببیندی که چگونه با استفاده وارونه و تمسخر آمیز از واژه ها، از اظهار نظری در باره این متن به پرخاشگری و تخلیه خود رسیده اید.
      این شیوه بیان قبل از هر چیز ستمی ست که به نظر و تجربه های خود می کنید چرا که درهای اشتراک و تبادل را به روی خود می بندید.
      نگاهی به دایره لغاتتان بیاندازید:
      استنباط، کرم ، شاهانه ، تکریم، مدیون، مغرور ، خواب تشریف داشتن، غرق در افسانه ها بودن و...
      آقای سلیمان
      آیا شما واقعا متن من را خوانده اید یا متن من آینه ای شده است برای بازتاب خودتان؟
      از کجای متن من شما این استنباط را کردید که من غرق در افسانه های داریوش و کوروش هستم؟
      به نظرم عصبانی هستید. تجربه های خوشایندی حتما نداشته اید اما همچنان نادیده می گیرید که اصولا تجربه های مهاجرین جنگ زده نمی تواند مشابه تجربه های مهاجرین شغلی و تحصیلی باشد.

      حذف
  8. چرا فکر می کنید من ضدو نقیض صحبت میکنم. سالها زندگی در کشور شما مرا با اخلاق و روحیات ایرانیان تا حدودی اشنا ساخته. اینکه شما تصور میکنید من متوجه مطالب شما نمیشوم براداشت خودتان هست ولی تجربه شخصی من از کشور شما بخش بسیار کوچکی از تجربه دیگر هموطنان من که به کشور شما پناه اوردن بسیار ناچیز هست. استنباط من از کورش و داریوش کنایه از حس غروری هست که نسبت به خود و متشکر بودن غربیها از مردم ایران برای مهاجرت به کشور انها است. و اینکه من بدنبال حل این مشکل نیستم و علاقه هم برای باز کردن باب گفتگویی که ابتدایش مملو از نفرت و بدبینی نسبت به دیگران باشد و با امار و ارقامی که جز نفرت را بازگو نمیکند دلیلی ندارد چون انتهای ندارد اینکه تعدادی از افغان ها جنایاتی انجام میدهند شکی نیست و بدیهی است که در هر جامعه خوب و بد وجود دارد و مردم افغانستان مستثنا نیست تنها راه اموزش است که افراد بیشتری به انطرف سوق داده نشود ولی جنایاتی که شما بصورت سازمان یافته با حمایت دولت در قبال مهاجران انجام میدهید بخشودنی نیست. شما برای تنبیه یک متخلف افغان تمام جامعه انها را مورد خشم قرار داده و مسول میدانید در حالیکه جزای جرم هر شخص باید خود اورا هدف قرار دهد نه تمام مردمی که با او از یک جامعه هستند و حتی نام اورا نمیدانند مورد تنبیه واقع شوند. کودکی که در کشور شما متولد میشود فارغ از رنگ و نژاد هموطن شماهست همانند شما فکر میکند غذا میخورد و همانند شما امال و ارزو دارد ولی این کودک اجازه زیستن ندارد و در کشور شما باید طوری باشد که شما میخواهید نه انطوری که خودش میخواهد یا باید کارگر عمله باشد یا ترک خاک کند. شما از کودکی که در تبعیض با توهین و تحقیر و نداشتن اجازه برای اموزش و یادگیری حرفه جز عملگی در خانواده ای فقیر نگه داشته شده بخاطر افغان بودن انتظار چه شاهکاری دارید که دکتر تحویل جامعه بدهند . نه خیر خانم گندم زگندم جو ز جو بروید. ان کودک دیروز قاتل امروز نتیجه عملکرد خودتان هست که با حس تنفر از او بجای دوست و انسانی که مفید باشد دشمنی جنایت کار ساختید که نه تنها بلای جان شما که در هر جایی باشد جز تنفر حسی نسبت به دیگران بخاطر کمبودهایی که در کودکی شماها بر او تحمیل کردید ندارد. شاید نخواهید بدانید که وقتی خفاش شب که هم استانی شما بود هزاران خانه افغان در قزوین تهران و دیگر شهرها به اتش کشیده شد و ده ها افغان به قتل رسید ولی هیچوقت گزارش نشد. هر وقت حقی پایمال شود من عصبانی میشوم

    پاسخحذف
  9. مطمئنم نمیخواهید بپذیرید که تنها دلیل جدایی طلبی مردم کرد٬عرب٬بلوچ همان تبعیض و محروم نگه داشتن انها از دسترسی به امکانات٬ اموزش٬ و شغل مناسب هست نه انکه انها در ذات جدایی طلب باشند. تا حالا فکر کردید که چرا اکثر قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه کرد و بلوچ هستند ؟ ایا میدانید ایران با حمایت از طالبان در خفا در جنگ با امریکا باعث ناامنی افغانستان است. ایا میدانید ایران باحمایت از ای اس او) بزرگترین حزب شیعیان پاکستان باعث جنگهای فرقه ای در انجا شده است. ایا میدانید ایران با حمایت از دست نشانده خود حکیم و صدر در عراق باعث جنگ شیعه و سنی شده و قدرتمندتر شدن القاعده با حمایت عربستان. ایا میدانید ایران با حمایت از شیعیان حوسی یمن باعث ادامه جنگ داخلی در این کشور شده و از همه مهمتر دست داشتن در قتل عام مردم سوریه با حمایت از اسد. چه کسانی مسولند شما نمیتوانید با این جمله که من نکردم پس مسول نیستم فرار کنید. وقتی دولت منتخب شما با رای شما باعث ناامنی در دیگر نقاط دنیا میشه انتظار زندگی ارام برای خود بدور از درد نداشته باشید شما هم باید در رنج انها شریک شوید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آقای سلیمان
      من متنی نوشتم راجع به در نظر گرفتن شرایط متفاوت کشورهای میزبان و شرایط متفاوت مهاجرین.
      متن من درباره همگرایی بود . اینکه با چشم بستن بر واقعیت های جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی یک کشور و فقط با نقل تجربه های موردی از خاطرات چند نفر، موجب واگرایی بین اقوام نشویم.
      اگر تجربه های موردی و خاصی از چند نفر گفته می شود یقینا تجربه های دیگر ی هم ازبد رفتاری های مهاجرین با میزبان هم برای گفتن وجود دارد.
      تجربه هایی که اگر بدون در نظر گرفتن شرایط خاص هر کشور بیان شود هیچ نتیجه ای جز تشدید نفرت و واگرایی هایی قومی نخواهد داشت.
      شما اما نظراتتان را با بیانی زننده و تمسخر آمیز شروع کردید.
      مقایسه هایی مع الفارق را انجام دادید. بین خاطرات مهاجرین جنگ زده و مهاجرین شغلی و تحصیلی.
      از نوشته های من مدام نتایج عجیبی استنباط می کنید مثل اینکه
      مرا و مردم ایران را مساوی نظامی قرار می دهید که قبل از همه مردم خودش را زیر فشار گذاشته
      است.
      من لزومی نمی بینم اینجا وارد این بحث شوم که شخصا انتخابات و اصلاحات تدریجی را به یک شورش کور همگانی مثل آنچه در مصر و سوریه گذشت ترجیح می دهم .
      این بحث می تواند بی انتها شود.
      این نوع استدلال شما قبل از هر چیز ملت افغانستان را زیر سئوال می برد. از نوع استدلال شما می توان به این نتیجه هم رسید که ملت افغانستان چقدر غیر مسئول و غافل بوده اند که چنین عواقب مصیبت باری را هم برای خود و هم برای کشورهای همسایه فراهم کرده اند.
      اما من به چنین نوع نگاهی باور ندارم و مصیبت وارده به ملت افغان را چیزی بیش از خواست و انتخاب های آنها می بینم. عوامل خارجی همیشه در کنار عوامل داخلی وجود دارند و گاه بسیار قوی تر از اهرم های داخلی.
      بگذریم.
      چنانکه خود به صراحت عنوان کرده اید عصبانی هستید و در عصبانیت شخص نمی تواند منصفانه ببیند و قضاوت کند.
      توصیه دوستانه من اینکه به جای اینکه از دیدن حق پایمال شده عصبانی شوید، آرام و متین بمانید تا بتوانید قضاوت های منصفانه تری کنید .

      حذف
  10. من اول برای خودم متاسفم که در کشور شما متولد شدم و متاسفتر برای مردم افغانستان که همچنان در اتش جنگ و مهاجرت میسوزند و باید منت مرد و نامرد را هروز بخورند که چرا توانایی اداره کشورشان را ندارند بله شکی نیست که دولتمردان ما کوچکترین احساس مسولیتی در قبال ملت خویش ندارند و شبانه روز بدنبال سو استفاده از قدرت٬ دزدی٬ارتشا و چپاول بیت المال هستند و دردناکتر از ان ما ملتی ساده باور با تعصبات کور و نابجای دینی،مذهبی، نژادی و زبانی هستیم که بخاطر سطح پایین سواد به راحتی الت دست بیگانگان و افراد زورمند محلی قرار میگیریم. اگر مردم افغانستان کمی مسولیت پذیر بودند مطمنا ما امروز اواره کشور شما نبودیم بله ما مردم غیر مسولی در قبال وطن خویش بودیم البته منظورم ۳۰ ساله گذشته و دوران جنگهای داخلی هست که مردم افغانستان با دسیسه های کشور پاکستان و حمایت غرب بخصوص امریکا ملیشه های جهادی گلبدین حکمتیار قاتل مردم کابل و طالبان را بوجود اورد و ایران با حمایت از تاجیکها به رهبری مسعود جنایتکار گروه اتحاد شمال را ولی برای شیعیان با ایجاد گروه های نصر،سپاه،نهضت اسلامی، وحدت اسلامی، حرکت اسلامی و غیره بزرگترین ضربه را در ایجاد نفاق بر مردم شیعه تحمیل کرد. ایران بهمراه پاکستان و غرب با شورندان مردم ساده دل در سرنگونی دولت قدرتمند سکولار افغانستان و جنگهای داخلی دست داشت. امروز امریکا متوجه اشتباه خود در گذشته شد و حاضر نیست با تمام مشکلات سیاسی مالی نظامی و انسانی ما را در مقابل همسایگان بد نیتمان تنها بگذارد.من تجربه بدی از نظر روحی در کشور شما نداشتم ولی زمانی که رفتار ناشایاست شما ایرانیان را در اماکن عمومی با هموطنان دیدم نا امید شدم رفتار تحقیر امیز شما با افغانها تقصیر دولت نیست .بنظرم نوشته شما بغضی هست که بیان کردید اگر تعدادی از افغانها جنایتی انجام دادند انها یکنفر را مورد ظلم قرار دادند و حتما بستگان ان خانواده را در غم قرار دادند ولی ایران تمام مهاجرین را بلا استثنا در همه این سالها مورد ظلم قرار داد و تمام مهاجرین را در غم و اندوه ابدی نگهداشت که برای شما تصورش غیر ممکن است اگر کس عملی غیر مسولانه انجام دهد ایا در جوابش باید عملی مشابه انجام شود پس چه فرقی میان ان دو است. شما چون در موضع بهتری قرار دارید دنبال یک محکوم شده هستید که بدون چون چرا همه گناهان را به گردنش بیاندازید و بد ماجرا اون باشد و خوب و بیگناهش شما و با انکار انها نمیخواهید واقعیت را بپذیرید اگر ما از وطن خود فرار کردیم شما با بی مسؤلیتی در قبال مهاجرین بزرگترین جفا را درحقشان کردید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. تاسف بارتر از همه ی امور تاسف بار جهان می دونین چیه آقای سلیمان ؟
      درجا زدن در اظهار تاسف!

      حذف
    2. اگر ما درجا میزنیم و اظهار تاسف داریم با شهامت واقعیت را میپذیریم که راه اشتباه است و بدنبال تصحیح ان هستیم ولی تاسف بارتر پی بردن به اشتباه و پافشاری بر ادامه ان هست که در نظریات شما مشهود است و این ره که تو میروی به ترکستان است.دنیا گرد است و مانند چرخ می چرخد وقتی نفت وگاز تمام شود این رجزخوانی مردم مغرور متشکر از خود هم خلاص میشود و ایندگان قضاوت خواهند کرد که شما نیکی کردید یا ظلم در حق افغان ها

      حذف
    3. آقای سلیمان
      روشن است که دوران پر محرومیت و سختی را گذرانده اید.
      محرومیت هایی چشیده اید که اما نه بزرگی و تشخص گذر از آنها را دارید و نه فراست درک و تشخیص عوامل آن را .
      عصبانیت و تنفر را چنان در خود انباشته کرده اید که خالی از ساده ترین اصول انسانی شده اید.
      بیانتان خالی از ادب و متانت است و قضاوت هایتان مملو از تنفر و احساس حقارت وقتی چنین حقیر و زشت منتظر دیدن فلاکت بقیه هستید تا آرام گیرید.
      آقای سلیمان،
      خود سخت مبتلا به آن چیزی هستید که دیگران را متهم به آن می کنید.
      نژاد پرستی.

      حذف
  11. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. باعث امیدواری ست که تشخیص دادید نظر قبلیتان تا چه حد حقیر و زننده بود و آن را پاک کردید.

      حذف
  12. جوابهای خنده داری می دهید انجا بخاطر إروری که پیش امد من دوبار یک نظر را دادم برای همین دومی را پاک کردم. من ۳ ماه پیش ایران بودم و به خیلی از شهرهای ایران مسافرت کردم . کویر لوت٬ قشم ٬گنبد و خیلی شهرهای دیگه مثل اصفهان تبریز. در خیلی از شهرهای ایران محرومیت مردمی را دیدم که در جغرافیای ایران خودشان را ایرانی نمیدانستند. ای کاش همزبان نبودیم ای کاش همرز نبودیم که باعث پسرفت ایران نمیشدیم ای کاش ایران همرز با امریکا بود شاید قدر و منزلت شما بهتر ارج داده میشد. راستی اگر خواستید سری به فیسبوک من بزنید از همصحبتی با شما لذت میبرم من از کسانی که رک باشند خوشم میاد ali nouroozi

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قطعا از نظر شما که از همان ابتدا بر موضع تندی و تمسخر و اهانت نشستید جواب های من مسخره به نظر می رسند اما هر چه باشند دروغ نگفته و نمی گویم.
      شما اما دروغ می گویید!
      شما دو کامنت مشابه را پاک نکردید. کامنتی را پاک کردید که حقیرانه و زشت برای دیدن بدبختی دیگران اظهار امیدواری و خوشنودی کرده بودید .
      راست و صداقتش هیچ علاقه ای به آشنایی با شما ندارم . کسی که جرات ارائه هویت واقعی خودش را ندارد و هر جا خودش را چیزی معرفی می کند. ضمن اینکه در درک تفاوت های بین صراحت و گستاخی هم مشکل استفهامی دارید.

      حذف
  13. من پیشنهاد دوستی دادم چون رک هستید و از اینکه از افغانها نفرت دارید را به صراحت بیان میکنید و مثل خیلی از مردم ایران نیرنگ باز و دورو البته در این مورد خاص نیستید. اما مشکل شما نه در فهم شما بلکه در ذات شما هست توان و قدرت شنیدن نظریات مخالف را ندارید. دنیای شما کاملا سیاه و سفید هست و توانایی تجزیه تحلیل عوامل و دلایل را ندارید. ادم کوچکی هستید که فقط منتظر تملق و چاپلوسی هست که این شاید بخاطر سالها محرومیت از نوع دیگری را که دیده اید باشد. چگونه به این سرانجام رسیدید که من نژادپرست هستم. ما هزاره ها از نژاد سفید نیستیم٬کشور پیشرفته همانند ژاپن نداریم پس چرا باید نژادپرست باشیم. شما که مرا نمیشناسید پس چطور من را به نژادپرستی متهم میکنید اسم واقعیم را دادم فکر متوجه میشوید. مشکل در استفهام و کنایه نیست مشکل در فهم افراد است که ایا واقعا توانایی درک مطلب را دارند یا نه که متاسفانه شما ندارید٬ منتظر شنیدن دروغ هستید بلی پاک کردم انچه شما تصور میکنید. من دعای نازل شدن عذاب برای ایران نمیکنم بلکه اگاهی میدهم زمانی که منابع طبیعی ایران تمام شود و شما چیزی برای فروش نداشته باشید با این رویه روزگاری بهتر از ما در اینده نخواهید داشت پس دشمنی نکنید که دنیا همیشه بر وفق مراد شما نخواهد بود بترسید از اینده ی نامعلوم که از برادر نزدیکتربه شما همسایگان شما هستند.

    پاسخحذف
  14. من به عنوان یک تورک ایرانی نژادپرستی فارس های ایران را تایید می کنم. متاستفانه شما با این که در اروپا هستید باز دوچندان نژاد پرست می باشید. ما تورکان به دلیل اینکت 1000 سال است که در این مملکت لجنی هستیم نه 2500 سال اجازه تحصیل زبان ترکی و نگهداشتن فرهنگ اصیل تورک آذربایجانیمان را نداریم و باز با نام جعلی قوم آذری خوانده می شویم. و با درخواست حق خود پان ترک و تجزیه طلب خوانده می شویم. شما فارس های ایرانی که در توهم آریاییتان به سر می برید جالب است که هیچ شباهتی به آریایی ها ندارید از روس ها هم نژادپرست هستی.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اقا یا خانم تیلیم
      توهم آریایی اتهامی ست که شما به من وارد می کنید. ریشه این اتهام افکار قومی و نژاد محور خود شماست نه من.
      فارس یک کلمه نژادی یا قومی نیست . یک کلمه ملی ست . فارس هر آنکس است که فارسی صحبت می کند اما افرادی که هسته فکریشان قوم و قبیله ای و نژادی ست بلافاصله آن را تعبیر به قوم فارس می کندد.
      کلمه فارس برای من یعنی زبان فارسی که زبان رسمی کشور است و بنابراین یک کلمه ملی ست.
      فارس برای من یعنی خلیج فارس و تمامیت ارضی ایران و بنابراین باز هم یعنی یک کلمه ملی.
      فارس برای من یعنی یکی از استان های کشور و بنابراین باز هم یعنی یک کلمه ملی
      پارس برای من یعنی هخامنشیان و بخشی از تاریخ باستان این سرزمین که اتفاقا خیلی هم با شکوه و محترم است. آن هم در دوره ای که اجداد من احتمالا یا در مغولستان بوده اند یا در یونان و یا در هر جای دیگری.
      اما برای من به عنوان یک ایرانی ذره ای تفاوت ندارد که رگ و ریشه نژادی ام از کجاست و چه قومی.
      این حساسیت های نژادی خود شماست که ابتدا مرزهای قومی و نژادی را ترسیم می کند و بعد آن را در قالب اتهام به نژاد پرستی آریایی به دیگران نسبت می دهد.
      من خودم را یک ایرانی می دانم فارغ از خون و نژاد و این که نیاکانم از کجا هستند. و وقتی خودم را ایرانی می دانم همه گذشته و امروز آن را از آن خودم می دانم . چه باشکوه بوده باشد و چه امروز سخت و مشقت بار.
      هرگز به هیچ دلیلی سرزمینم را با این واژه های زشت و سخیفی که شما به کار برده اید خطاب نمی کنم.
      با خودم فکر می کنم
      شمایی که به قول خودتان سرزمین هزار ساله تان را که زادگاهتان هست و مادر هستی خود شما چنین زشت مورد خطاب قرار می دهید چه پیوندی می توانید با ایران و هم وطن خود جز تنفر داشته باشید؟

      حذف
  15. -شما چشمتان را بر حقایق اقوام ایران بسته اید.
    -تنفر را آن کسی به وجود می آورد که بیش از 90 سال است ساده ترین حق هر انسان را برای من ممنوع می کند و سعی در آسیمیله کردن تورکان ایران دارد.
    -تنفر را آن کسی به وجود می آورد که چیزی جز تحقیر و مسخره کردن اقوام بلد نیست.
    -تنفر را آن کسی به وجود می آورد که تورکان ایران را سوسک خطاب می کند.
    -تنفر را آن کسی به وجود می آورد که دریاچه ارومیه را خشک می کند و مردم تورک آذربایجان را در خطر بیماری و خشکسالی می اندازد.
    -تنفر را آن کسی به وجود می آورد که سیاست های کثیفش را بر من تحمیل می کند.
    -می بینم بینش شما متاستفانه خیلی کم است. ایران فقط فارس نیست ایرات تورک کورد بلوچ ترکمن هم دارد که هیچگونه پیوندی با فارس ندارد.
    -اگر قوم فارس خوب است یا بد، آرزو می کنم هرآنچه که بر سر دیگر اقوام ایران آورد 100 برابرش بر سر خودش بیایید.
    من با شخص شما جنگ ندارم. امیدوارم بیدار شوید و فقط از دید فارس نگاه نکنید.
    -کسانی که دم از تمامیت عرضی ایران می زنند چرا به خواسته های اقوام احترام نمی گذارند تا این سر این گربه قشنگ جدا نشود؟
    تورکان فارس نیستند، تورکان چون هم اکنون در حکومتی که ایران خوانده می شود هستند ایرانی نامیده می شوند. نه بلا غیر.

    پاسخحذف