جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۳ خرداد ۵, دوشنبه

ایران کجای کلیپ فیفاست؟!!

متنی در مورد کلیپ ساخته شده برای تیم ملی فوتبال ایران از خانم سمرقند

فیفا! ما عرب نیستیم. ما بد یا خوب، ایرانی هستیم و در این سرزمین با داشته ها و نداشته هایمان باید چیزهای بهتری برای فرزندانمان بسازیم. ما عطای عرب بودن را به لقایش بخشیدیم. دست از سر ما بردارید.
خانم و آقایانی که فرقی برایشان نمی کند هویت عربی داشته باشند یا چینی یا ایرانی این پُست را نخوانند. چرا که مفروضشان با محتوای این پُست همخوانی ندارد.
پایگاه تخصصی فوتبال http://www.varzesh11.com/ لینکی دارد که مربوط به تیم های ملی است و قسمتی دارد با عنوان معرفی تیم های جام جهانی 2014 برزیل. در این قسمت برای معرفی هر تیم یک ویدئو تهیه شده است.
ویدئوی ایران خواسته یا ناخواسته پراز نادانستگی درباره ی ایران است. موسیقی بادیه، انیمیشن بیابان و شتری که فوتبال بازی می کند، مردی که پوشش مبهمی دارد و معلوم نیست عمامه بر سر دارد یا کلاه، رحل قرآن و ...( البته این را هم بگویم که برخی از قسمت های ویدئو بسیار خاطره انگیز است )
یک جست و جوی ساده در اینترنت به راحتی نشان می دهد که ایران، صحرای عربستان نیست. سازنده ی ویدئو حتی انقلاب ایران را به تصویر کشیده است اما جالب این جاست که نمی دانست ایران یک سرزمین هنوز مرموز عربی نیست! و یا شاید سازنده ی عزیز به شکل اتوماتیک نادان شده بود.
بدون شک اگر فیفا در معرفی ویدئوی عربستان یا قطر یا امارات از موسیقی چینی بهره می برد و یا به جای خرما ابریشم را به عنوان محصول آن سرزمین ها معرفی می کرد احیانا فیفا را بر سر مسئولانش خراب می کردند.
اما دریغ از این که یک نفر از مسئولان "دهان پُر از خاک" ایران پیدا شود و به این نادانی ها پاسخ بدهد.
یاد تیتر مقاله ی یکی از روزنامه های معروف آمریکا با عنوان ((چرا آمریکایی ها صبح ها با نفرت از عرب ها از خواب بیدار می شوند؟)) افتادم.
دست کم بخش بزرگی از عرب های خاورمیانه در غرب نماد تروریسم هستند. این ویدئوی تبلیغی خیلی راحت در همه ی بخش ها با نمادهای انیمیشن و صدا ایران را یک سرزمین عربی معرفی کرده است.
فیفا! ما عرب نیستیم. ما بد یا خوب ایرانی هستیم و در این سرزمین با داشته ها و نداشته هایمان باید چیزهای بهتری برای فرزندانمان بسازیم.

پیوند ویدئو:
http://www.varzesh11.com/fa/national_soccer/video/معرفی_تیم_های_جام_جهانی_2014_برزیل_-_ایران/171/121309107

۲ نظر:

  1. سلام اینو اون زمانی باید میگفتی که اون شعار نژاد پرستانه رو برای تیمتون انتخاب کردین؛ برای من عرب بودن بهتر از پارس سگ بودنه!!!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. واقعا مضحک و مسخره و البته تکراری و کسالت باره که آدم هایی مثل شما که مدام در حال متهم کردن دیگران به نژادپرستی هستند حتی قابلیت و فراست اینکه بتونن یک جمله ساده و پیراسته از نگاه و افکار زشت نژاد پرستانه بنویسن رو هم ندارن.
      خودتون یک بار دیگه پیغامتون رو بخونین.
      شاید و البته فقط شاید بتونین متوجه مضحکه فکریتون بشید. چنی پیش کاریکاتوری دیدم که مغز همه ی آدم ها رو شبیه هم کشیده بود جز نژاد پرست ها که مغزشون اندازه یک گردو بود . به واقع این نظر شما صحت و مصداقی بود از آن کاریکاتور. با این حال امیدوارم عصبانی نشید و شهامت دوباره خوانی خودتون رو داشته باشید.

      حذف