جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۳ دی ۲۴, چهارشنبه

ترورهای پاریس و موضع ایران

در سفر بودم که غوغای شارلی ابدو به پا شد. لحظه به لحظه اخبار رو پی می گرفتم و روی فیس پست هایی می ذاشتم. برای بایگانی خودم این پست ها رو در وبلاگم هم ذخیره می کنم. شاید زاویه دید من هم برای شما جالب باشه.

موضع ایران:
صدای آلمان موضع گیری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مرضیه افخم، را در قبال ترورهای هفته نامه شارلی دوگانه توصیف کرده ست بخشی از خبر صدای آلمان:

«مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی در پاریس گفت که "استفاده از آزادی بیان و تندروی فکری و ترور شخصیت‌های مورد احترام ادیان و ملت‌ها توهین به ادیان الهی و ارزش‌ها و نمادهای مورد احترام این ادیان" غیر قابل قبول است
."
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران درهمین حال بطور کلی "هر گونه اقدام تروریستی علیه انسان‌های بی‌گناه را با تعالیم اسلام بیگانه دانست."
به گزارش ایسنا، افخم اظهار داشت: «این قبیل رفتارها ادامه موج افراطی‌گری و خشونت‌طلبی فیزیکی و فکری بی‌سابقه‌ای است که طی یک دهه گذشته در سطح جهان توسعه یافته و متأسفانه به‌ دلیل سیاست‌های نادرست و برخوردهای دوگانه در مواجهه با خشونت‌ورزی و افراط‌گری باعث ترویج این قبیل اقدامات و رفتارها شده است.»

این در حالیست که عربستان ، ترکیه ، پاکستان و افغانستان خیلی سریع و شبیه به هم این اقدام را محکوم کرده اند. با این حال در  جدیدترین خبر از عربستان می خوانیم :
« رایف بداوی برای تاسیس یك صفحه مجازی كه در آن افراد بتوانند آزادنه نظرات خود را راجع به سیاست، دین و جامعه در عربستان سعودی بنویسند به ۱٠٠٠ ضربه شلاق و ده سال زندان محكوم شده است. دولت عربستان میخواهد فردا وی را در ملاء عام به شلاق بكشد.»


از دید من آنچه که برخورد دوگانه ایران توصیف شده، دیدگاهی ست:
 صادقانه تر ، مستقلانه تر و واقع بینانه تر
.
در مقابل اما موضع گیری های تکراری و طوطی وار کشورهای نامبرده که یک کپی - پیست از روی دست بزرگترهای غربیشان است- متناقض، غیر واقعی و دورو ست. 

واقعیت این ست که بسیاری از کاریکاتورهای نشریه شارلی درباره پیامبر اسلام فاقد هرگونه نکته ظریف و منتقدانه و صرفا تصاویری متمرکز بر آلت تناسلی هستند.  البته در آزادی بیان ، دری وری گفتن، فحش دادن و هر گونه حرف بی سروته و بی معنی  هم آزاد فرض شده است. و این قانون نانوشته که :
«حفظ خویشتنداری در برابر خشونت های کلامی و تصویری ما الزامی و به عهده شما ست!»
 یک حکم مسلم بر اساس ارزش های گوینده ست و نه بیننده و شنونده.

واقعیت این است که آزادی بیان یک ارزشی انسانی مترقی و حیاتی برای پویایی اندیشه است . اما آیا این فرصت در ممالک مدعی آن برای همه ی گروه ها یکسان و منصفانه توزیع شده است؟
در پست های بعدی به واقعیت یک بام و دو هوای اصل «آزادی بیان» در کشور  فرانسه بیشتر می پردازم.  واقعیتی که متاسفانه در تحلیل علل واقعه نشریه شارلی کمتر کسی به آن توجه کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر