جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۳ دی ۲۴, چهارشنبه

جهان را سراسر گوه گرفته !

 جهان را سراسر گوه گرفته ،
وقتی یک نشریه فکاهی زرد و بی اهمیت که هنری جز کشیدن آلت تناسلی نداشت، تبدیل به قهرمان و سمبل آزادی بیان می شه،
وقتی سه تا دیوانه مسلح تبدیل به نماینده فکری یک میلیارد مسلمان می شن،
و از همه رسواتر و متناقض تر  وقتی دیودونه – طنزپرداز فرانسوی- این روزها در اوج هارت و پورت و بسیج ملی و جهانی برای دفاع از آزادی بیان،  به خاطر نوشتن یک جمله در فضای شخصی فیس بوکش – و نه نشر آن در مجله و تلویزیون – متهم به نفرت پراکنی می شه . تحت نظارت پلیس قرار می گیره و در آستانه ممنوع شدن از ادامه فعالیت های کلامیش .... بیانی ... آزادی بیان!!!

تناقض تا کجا؟ .... تا چه حد؟
یک بام و دو هوا .... از چه هوا تا چه هوا؟!

اگر دیودونه نفرت پراکنی کرده و مستحق ممنوع شدن از کاره خوب منطقا شارلی ابدو به طریق اولی مستوجب اخطار و ممنوع شدن بود.
اگر شارلی ابدو سزاوار آزادی بیانه خوب پس دیودونه هم مستحق این آزادی ست.

این ویدیو رو هم بتونین ببینین خیلی جالبه.
ضمن این توضیح که منظورمن هرگز ساز مخالف زدن با جمع یا زیر سئوال بردن اصل آزادی بیان نیست بلکه دیدن جنبه های دیگه دخیل در ماجراهاست. پرهیز از یک بعدی دیدن. ساده سازی . تک فاکتوری کردن ماجراها.
 آزادی بیان البته که یک ارزش متعالی انسانی و صددرصد قابل دفاع است. اما آیا این ارزش به نسبت مساوی و منصفانه در جوامع مدعی آن توزیع شده است؟

یکی از علل مهم و کمتر دیده شده در حساسیت های مسلمانان ساکن اروپا همین توزیع ناعادلانه و تبعیض است.
آزادی بیان وقتی با ارزش و قابل دفاعه که برای همه باشه ... همه موضوعات ... همه گروه ها. در غیر این صورت ابزاری  می شه در خدمت خواص ... قدرت و سرمایه.
 

توضیح ویدیو:
در قسمت اول ویدیو مرد مسلمان ضمن تائید باور خود به آزادی بیان از جریحه دار شدن احساس مسلمانان در برابر کاریکاتورهای مربوط به محمد حرف می زند و مجری در برابر این حرف مرد با قاطعیت از آزادی بیان در فرانسه حرف می زند.
در قسمت دوم اما همان مجری از دیودونه - که سوژه یکی از نمایش هایش اسرائیل بوده است - می خواهد که از یهودیان به خاطر نمایشش عذر خواهی کند. دیودونه از حق خود در آزادی بیان دفاع می کند اما مجری می گوید نمایش های او باعث جریحه دار شدن احساسات یهودیان می شود!
یک بام و دو هوا .... احساس جریحه دار برای یکی ممنوع برای دیگری مقبول!

https://www.youtube.com/watch?v=m-_cuigBK70

۱ نظر:

  1. تجربه مشابهی با یکی از همکاران فرانسوی داشتم زمانیکه دیودونه اومده بود نانت که برنامه اجرا کنه و جلوش را گرفتند و بعد هم بازداشتش کردند از دوست فرانسویم دلیلش را پرسیدم. جوابش این بود که این فرد حرفهای تنفر آمیز می‌زنه و به نوعی اظهرا رضایت داشت از اینکه برنامه‌اش اجار نشده. اما همین فرد در مورد مجله شارلی و اینکه کاریکاتورهای اون باعث ناراحتی شده نظرش این بود که نه اینها همه کارتون بوده‌اند و مسلمانها نباید ناراحت می‌شدند. حتی وقتی حرف خودش را بهش گفتم که در مورد دیگه‌ای اینقدر باز فکر نمی‌کردهُ بازهم اصرار کرد که اینها کارتون هستند اما حرفهای دیودونه و حتی دلیل بازداشت امروزش همه بحاطر نفرت پراکنی هست.
    گاهی فکر می‌کنم اینقدر در مدارس فرانسه آموزش قوی در مورد قوم یهود بوده که اینها ایقدر بطورت ناخودآگاه نسبت به طرح هر نوع مسيله‌ای در مورد یهودیها حساس هستند اما این حساسیات را در مورد بقیه اقلیتها ندارند.

    پاسخحذف