جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۴ آذر ۲۳, دوشنبه

قصه های رژین- پیش بینی وضع هوا در یمن

با یه خانمی جدیدا آشنا شدم به نام رژین که یه فصل تازه ای رو در این مدت اقامتم در فرانسه به روم  باز کرده.
یه کتاب گویا از حکایت و خاطره و ماجراست از کشورهای مختلف.
با بیانی بسیار جذاب و طنز.
ایشون همه ی عمرش تا حالا در حال سفر از شرق دور تا خاورمیانه و آفریقا بوده.
به عنوان معلم زبان فرانسه این شانس رو داشته که ضمن سفرکار هم بکنه.
شدم منبرنشینش.

دیروز تو منزل یکی از دوستان یه سه ساعتی نشسته بودیم پای منبرش و از خنده ریسه شده بودیم.
حکایت های زیادی برامون تعریف کرد.
جالبیش اینه که ضمن داشتن خاطره های جذاب، دانش عمیقی هم در تاریخ ملل داره.
و همچنین یه نگاه تحلیلی- انتقادی به سیاست.

مشاهداتش از سوریه؛ دمشق،  در زمان اسد پدر خیلی جالب و شنیدنی بود.
با اینکه خودش فرانسوی هست اما بدون کمترین تعصب ملی از نقش مخرب کشورش در خاورمیانه برامون گفت.
از نظر اون مشکل سیاست  فرانسه اینه که به استقلال کشورها هیچ احترامی نمی ذاره.
دخالت هاش در شمال آفریقا، ضدیتش با نظام ایران و دستپخت جدیدیش سوریه.
خلاصه، کتاب ِ گویای ِ شنیدنی و جذابیه.

یه ماجرا برامون تعریف کرد از یمن که از خنده منفجر شدیم.
گفت مدتی در یمن به عنوان راهنمای توریست ها کار می کرده.
یه بار یه گروه از توریست ها رو برده بوده در ارتفاعات مشرف به دریای سرخ .
تاخیر داشتن و همش نگران بوده که مبادا طوفان و رعد و برق بشه چون ظاهرا در ارتفاعات مشرف به دریا این پدیده از نیمه ی روز به بعد متداول هست.
می گفت نگران بودم که آیا امروز هم رگبار و رعد و برق می شه یا نه با خودم فکر کردم از راننده که مرد محلی هست بپرسم ببینم پیش بینی هوا رو می دونه یا نه.
ازش پرسیدم پیش بینی وضع هوا امروز چیه؟
مرد یه نگاهی به آسمون می کنه و یه دستی به ریشش می کشه و بعد از تاملی حکیمانه می گه:
الله یعلم!

می گفت توریست ها خوشال شده بودن که مرد پاسخ دقیق و روشنی براشون داره. ازم پرسیدن آقا چی می گه؟
پیش بینی وضع هوا چیه؟
من هم پاسخ مرد رو براشون ترجمه کردم.
اتوبوس یه چند دقیقه ای در سکوت فرو رفت.
همه قفل کرده بودن.
(خوب صحنه برای من کاملا قابل تصوره. این فرانسوی هایی که دوست دارن همه چیز رو پیش بینی و برنامه ریزی کنن البته که در مقابل چنین پاسخ هایی کله هاشون هنگ می کنه.)

می گفت همه ی اعضای  گروه بعد از دو هفته اقامت در یمن یک عبارت عربی رو به خوبی و با تلفظ دقیق  یاد گرفتن و با خودشون به فرانسه بردن:
پیش بینی وضع هوا در یمن یک جمله است:
الله یعلم! 

فعلا همین رو داشته باشین تا شاید فرصت بشه و قصه های دیگه اش رو هم تعریف کنم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر