جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۵ دی ۹, پنجشنبه

خشت خام - مسعود کیمیایی - زنده به گور شدگان

مصاحبه حسین دهباشی با مسعود کیمیایی رو دیدین؟
ناراحت کننده است و بلکه بیرحمانه ... دیدن آدمی که به تنهایی بخشی از نوستالژی نسل های یک جامعه رو با ارزش هایی چون رفاقت و لوطی گری رقم زد اینطور تنها و بی پناه در خونه خودش حبس شده باشه و نتونه آنچه می خواد رو بسازه.
چه چیز وحشتناک تر از اینکه یه فیلمساز نتونه فیلم بسازه، یه نویسنده نتونه بنویسه؟
چه چیز وحشتناک تر از اینکه اونقدر غل و زنجیر مقابلت بذارن که در نهایت آنچه از کلامت، کتابت، فیلمت باقی می مونه دیگه هیچ نشانی از خودت نداشته باشه.
کاری کنن که خودت به دست خودت دیگه نشانی از خودت نتونی بذاری ... نصفه نیمت می کنن .... نامفهوم.... مخدوش ... ناتمام ...
نه زبان از حلقت بیرون می کشن ، نه زبانت رو آزاد می ذارن ... لالت نمی کنن بدتر از اون دچار لکنتت می کنن ... لکنت زبان از بی زبانی برای کسی که حرفی برای گفتن داره دردناک تره ... به ویژه وقتی پشت در خونت یک لشکر نشستن که عصرانه شون رو با نیش و کنایه و تمسخر تو صرف کنن.
جایی می گه:
« بعضی ها با نیش زدن عاشقانه دارن! »
چه توصیف رسا و دردناکی از حال و روز مردی که مجبوره فیلم بسازه، که فیلم سازی به گواه فیلم هاش در خونش هست اما اجازه نداره همه ی فیلم خودش رو بسازه.
برای اجازه ساختن باید نصفه نیمه بسازه .... و وقتی می سازه امان از نیش و کنایه ها.
این روزها چشم ها خیره ی گور خواب ها ست .
شکر خدا دستکم دیده شدن ... هنرمندی برای رئیس جمهور درباره شون نامه نوشت و رئیس جمهور درباره شون حرفی زد.
شانس داشتن که زنده به گوری شون عیار تصویری بالایی داشت اونقدر که هر سطحی از ضریب هوشی می تونست «زنده به گوری» شون رو فهم کنه.
کو هوشی، کو گوشی ، کو دلی ... کو راهی برای بیرون کشیدن زنده به گور شدگان زبان .... کتاب ... فیلم .... اثر؟
دلم سوگوار همه ی فیلم های ساخته نشده ی بیضایی ست ...  همیشه  ... همه ی نمایش های در کتاب مانده اش .... همه ی فیلم های نصفه نیمه و مخدوش و هیچ وپوچ شده کیمیایی.
راستی کجاست تقوایی ؟ ... در کدام گور زنده به گور شده؟

لینک مصاحبه:
https://www.youtube.com/watch?v=iu97toXG4ok


لینک کاملتر:
http://www.tarikhonline.com/posts/main/subpage-single/id-186/%D8%AE%D8%B4%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%85--%D9%86%D9%88%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D9%87%D9%85--%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%87%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF-%DA%A9%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C.html


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر