جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۴ اسفند ۱۳, پنجشنبه

دختر دانمارکی

توصیه دوستان رو در مورد ضعیف بودن فیلم ناهید جدی گرفتم و به جای «ناهید» به دیدن فیلم «دختر دانمارکی » رفتم و یکی از بهترین فیلم هایی که امسال دیدم رو تماشا کردم.
یک داستان واقعی ِ جالب با پرداخت سینمایی جذاب .
یک اثر تماشایی با سبک ِ خاص بریتانیایی در همه اجزا .
از بازیگری تا کادر بندی های چشم نواز دوربین ، شات های خوش آب و رنگ و پایانی شاعرانه و احساسی.
هنر ِ سینمای انگلستان در خدمت روایت ِ واقعی و قابل تامل اولین مردی که در اروپا تن به عمل تغییر جنسیت تن داد.
در تمام مدت تماشای فیلم دو صدا در زمینه ی ذهنیم فعال شده بود.
صدای امیر کبیر در فیلم «ناصرالدین شاه اکتور سینما» وقتی گفت:
«سینماتوگراف آدم تربیت می کند.»
گاهی چشمم رو از روی پرده بر می داشتم و به آدم های اطرافم نگاه می کردم.
آدم هایی با ظاهرهای معمولی.
آدم هایی که ظاهرا فقط با دو جنسیت شناخته می شن. مرد یا زن.
با این همه ما همه با هم اونجا نشسته بودیم و داشتیم داستان واقعی مردی رو می دیدیم که به کمک پزشکی می خواست خود واقعیش بشه.
همون زنی که همیشه در او بوده ... همیشه .
وقتی همسرش با استیصال گفت : این فقط یه شوخی بود ... باید ازش در بیای ... خدا تو رو مرد آفریده.
او گفت : خدا من رو زن آفریده و حالا می خوام دکترها کمکم کنن تا خودم بشم.
می دونین،
جمله امیرکبیر تو سرم بود .
گاهی لی لی الب رو نگاه می کردم و گاهی مردم رو .
با خودم فکر می کردم واقعا چقدر سینما به باز شدن افق دید آدم ها و در نتیجه جامعه کمک می کنه.
سینما کمک می کنه تنوع آفرینش رو ببینیم و بهش احترام بذاریم.
درست مثل علم ... علم زیست شناسی ، مستندهای علمی وقتی می رن به دل طبیعت و تنوع حیرت انگیز آفرینش رو به ما نشون می دن.
صدای دوم، صدای استاد زیست شناسیم بود وقتی سر کلاس گفت:
گونه ای از ماهی ها در طبیعت وجود دارن که در سیکل زندگیشون تغییر جنسیت می دن.
اگر در نیمه اول زندگی ماده باشن در نیمه ی دوم نر می شن و بالعکس.
می بینین !
اولین و مهمترین ویژگی طبیعت ، تنوعش هست.
وقتی تنوع در طبیعت تا این حد وسیع و حیرت انگیزه چرا در انسان برامون عجیب و غریب باید به نظر برسه؟!
چرا همش سعی می کنیم آدمیزاد رو در طبقات جنسی ِ «زن» ، «مرد» یا «گرایش آ» ، «گرایش ب» ، «گرایش ث» تعریف و محدود کنیم؟
طبیعت در چشم من شبیه آینه ایست از آدمیزاد.
به همون میزان و گستردگی که تنوع در موجودات هست در نوع انسان هم هست.
جمله سوم همین الان تو سرم طنین انداخت.
جمله ای از اخوان الصفا.
«انسان، عالم صغیر است و عالم، انسان کبیر.»
تنوع عوالم رو در یابیم و بپذیریم و باهش زندگی مسالمت آمیز کنیم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر