جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۲ اسفند ۲۵, یکشنبه

تاملات فیس بوکی


وقتی نگاه می کنم ، می بینم
فیس بوک سه درس بزرگ برای من به همراه داشته

سه درسی که پیش از این هم بارها و بارها شنیده بودم
اما فیس بوک این فرصت رو فراهم کرد تا این سه درس برام ملموس تر از همیشه بشه
چرا که :
در "خواندن" تاملی بیش از "شنیدن" هست
و در " نوشتن" تاملی بیش از " گفتن"


  به نظرم این یکی از جالب ترین 
ویژگیهای  فیس بوک است :
"تامل در ارتباط"
ارتباط از طریق "خواندن" و "نوشتن" به آدم فرصت تامل بیشتری می دهد و در نتیجه فرصت "تابش" و "بازتانشی" دقیقتر

اما سه درسی که تاملات فیس بوکی برای من داشت:

1. هرگز به پیرامونم با تحقیر نگاه نکنم ...چرا که :
کوچک شمردن موجب کوچک دیدن است
و کوچک دیدن موجب کوچک شدن خود است

2. هرگز به دیگران با تمسخر نگاه نکنم ... چرا که :
نگاه تمسخر آمیز نگاهی با رزولوشن پایین است

3. هرگز با نفرت به دیگری نگاه نکنم ... چرا که :
نگاه تنفر آمیز نگاهی کور است که فقط "تصور دیدن" را القا می کند

به طور خلاصه :
"تحقیر" ، "تمسخر" و " نفرت" قدرت ِ دیدن به مفهوم "دریافت " را به شدت کاهش می دهند

*********

موقعی که این جملات رو می نوشتم مدام چشمهای "کلاریس استارلینگ" جلوی چشمهام بود !
"جودی فاستر " در فیلم "سکوت بره ها" فیلمی که شاید بیش از 10 بار دیدمش و هنوز هم داستان فیلم رو دقیق نمی دونم چیه ... چرا که در این فیلم یک و فقط یک شخصیت برام جذاب بود
"کلاریس استارلینگ" ... یکی از محبوبترین شخصیت های سینمایی که تا حالا دیدم

موقع نوشتن این جملات تازه فهمیدم چرا این شخصیت رو تا این حد دوست دارم
خوب چون:
کلاریس مصداقی کامل از نگاهی خالی از نفرت و تحقیر و ترس برام بوده و هست

یک نگاه ِ جستجوگر مملو از شفقت و همدلی

*******
عکس :
جودی فاستر به نقش "کلاریس استارلینگ" در فیلم " سکوت بره ها "


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر