جهان بیمار بود و آیینه معصوم!

۱۳۹۳ مرداد ۱۸, شنبه

زبان و حکمت های نهفته در آن 1

در چشم من هر زبان ثمره نگاهی حکیمانه به هستی ست .
برای درک و رسیدن به حکمت نهفته در هر زبان باید که واژه ها و ریشه های آنها را کاویید و کشف کردبه این جمله جالب آلفرد دموسه توجه کنید :

« Pour réussir, retenez bien ces trois maximes: voir c'est savoir, vouloir c'est pouvoir, oser c'est avoir. »

«برای موفق شدن سه اصل رو خوب به یاد داشته باشید: دیدن، دانستن است ; خواستن،توانستن است و شجاعت، داشتن است».

خوب به نظرم این جمله جالبی هست اما چیزی که برای من در اینجا از اصل خود جمله جالب تره در واقع زبان فرانسه و مشتقات جالبشه . 

توجه کنید که چگونه سه فعل اصلی :
saVOIR, pouVOIR et aVOIR
دانستن ،توانستن و داشتن 
از فعل «دیدن»   VOIR ساخته شده اند. 

این نکته به من این جرات رو می ده که جمله مشهور شکسپیر رو به شکل زیر اصلاح کنم:
«دیدن یا ندیدن ، مسئله این است!»
واقعا بدون توانایی دیدن – به معنی مشاهده و دریافت- چه چیز از ما می مونه جز یک زندگی نباتی ِ تکراری  ؟

دوست دارم تکرار کنم:


دیدن یا ندیدن، مسئله این است.
بودنی بی دیدن ، هستن ی چون هستی سنگ!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر