متن جالبی خوندم از محمود شبستری در نقد قصاص با استناد به خود قرآن .
نقد محمود شبستری البته خواندنی ست اما در خلال خواندن آن برای من نکته حاشیه ای دیگری هم روشن شد و آن اینکه :
بدترین و پرهزینه ترین راه برای بهبود وضعیت جامعه ای که در آن مذهب با تارو پود بخش قابل توجهی از جمعیتش پیوند خورده، تفکر خطرناک تیشه به ریشه زدن به اصل مذهب و سعی در نابودی آن است. کاری که بسیاری از مخالفان و نارضیان داخل و خارج از ایران با ندیده گرفتن واقعیت مردم ایران در پیش گرفته اند. چرا که علی رغم شعارهای عقل محور، دموکراسی و آزادی بیانی که این گروه ها می دهند عملا همان شیوه فکری حذف گرا و جزم اندیش نظامی را در پیش گرفته اند که ظاهرا منتقد آن هستند.
نادیده گرفتن باورهای بخش بزرگی از جامعه ایران.
کاربردی ترین روش اما تلاش در نقد و اصلاح مذهب از دل خود مذهب است. روشی که زنده یاد احمد قابل،کاظمینی بروجردی، سروش و محمود شبستری با تکیه بر دانش مذهبی خود در آن می کوشند.
این تلاش ها در تغییر و اصلاح باورهای جمعیت مذهبی ایران موثرتر از صداهایی است که گستاخانه به خود اجازه می دهند باورهای جمعیت انبوهی را به سخره بگیرند. آن هم با ماسک عقل و اندیشه و دموکراسی. چرا که دین ستیزی معنایی جز حذف ناگهانی و نادیده گرفتن بخشی بزرگ از جامعه ندارد. تناقضی آشکار با عقل، انصاف و دموکراسی.
موثرترین نقدها، نقدی ست که از دل هر موضوع و با اشراف کامل بر آن موضوع حاصل می شوند.
نقد دین با خود دین!
نقد محمود شبستری البته خواندنی ست اما در خلال خواندن آن برای من نکته حاشیه ای دیگری هم روشن شد و آن اینکه :
بدترین و پرهزینه ترین راه برای بهبود وضعیت جامعه ای که در آن مذهب با تارو پود بخش قابل توجهی از جمعیتش پیوند خورده، تفکر خطرناک تیشه به ریشه زدن به اصل مذهب و سعی در نابودی آن است. کاری که بسیاری از مخالفان و نارضیان داخل و خارج از ایران با ندیده گرفتن واقعیت مردم ایران در پیش گرفته اند. چرا که علی رغم شعارهای عقل محور، دموکراسی و آزادی بیانی که این گروه ها می دهند عملا همان شیوه فکری حذف گرا و جزم اندیش نظامی را در پیش گرفته اند که ظاهرا منتقد آن هستند.
نادیده گرفتن باورهای بخش بزرگی از جامعه ایران.
کاربردی ترین روش اما تلاش در نقد و اصلاح مذهب از دل خود مذهب است. روشی که زنده یاد احمد قابل،کاظمینی بروجردی، سروش و محمود شبستری با تکیه بر دانش مذهبی خود در آن می کوشند.
این تلاش ها در تغییر و اصلاح باورهای جمعیت مذهبی ایران موثرتر از صداهایی است که گستاخانه به خود اجازه می دهند باورهای جمعیت انبوهی را به سخره بگیرند. آن هم با ماسک عقل و اندیشه و دموکراسی. چرا که دین ستیزی معنایی جز حذف ناگهانی و نادیده گرفتن بخشی بزرگ از جامعه ندارد. تناقضی آشکار با عقل، انصاف و دموکراسی.
موثرترین نقدها، نقدی ست که از دل هر موضوع و با اشراف کامل بر آن موضوع حاصل می شوند.
نقد دین با خود دین!
چنانکه مصداقی از تاثیرگذاری پویایی دینی در قیاس با دین ستیزی را می توان در مذهب کاتولیک و رویکردهای به روز پاپ فرانسیس در مقایسه با دین ستیزی های داوکینز مشاهده کرد.
از متن محمود شبستری :
«اگر متون قصاص در زندگی اجتماعی قبیلهای
مخاطبان پیامبر اسلام که در آن حفظ حق انتقام کشیدن، عدالت به شمار میآمد، متون
آمرانه تلقی میشدند همان متون و امثال آنها، امروز برای ما که زندگی اجتماعی
جدیدی داریم متون تاریخی گشته اند.»
لینک کامل متن محمود شبستری:
http://www.rahesabz.net/story/87422/
لینک متنی که درباره نقد قصاص قبلا در همین وبلاگ نوشته ام:
http://sabasaad7.blogspot.com/2013/11/blog-post_27.html
لینک متنی در باره پاپ فرانسیس و داوکینز:http://www.rahesabz.net/story/87422/
لینک متنی که درباره نقد قصاص قبلا در همین وبلاگ نوشته ام:
http://sabasaad7.blogspot.com/2013/11/blog-post_27.html
http://sabasaad7.blogspot.fr/2014/02/blog-post_9.html
هم حاشیه نوشت شما را و هم نقلی که از آقای شبستری کردید را بسیار قبول دارم
پاسخحذفخوشحالم که براتون جالب بود. ممنون از وقتی که گذاشتید :)
پاسخحذف